Kuuntele Turun yliopiston uusi tiedepodcast

24.01.2018

Turun yliopiston tiedepodcast, Aamukahvit tutkijan kanssa, on ensimmäisiä laatuaan. Uusimman jakson vieraana on tietoliikennetekniikan lehtori Seppo Virtanen ja aiheena jatkuvasti ajankohtaisempi tietoturva.

​Aamukahvit tutkijan kanssa on Turun yliopiston viime syksynä aloittama podcast-sarja, jossa keskustellaan aamukahvin äärellä eri alojen tieteen tekijöiden kanssa ajankohtaisista aiheista ja tuoreesta tutkimustiedosta. Sarja on poikkeuksellinen avaus tiedeviestinnässä, sillä se on ensimmäisiä suomalaisen yliopiston tuottamia podcasteja.

– Podcastien avulla tutkijat pääsevät tuomaan entistä monipuolisemmin esiin omaa asiantuntijuuttaan. Mediana podcastit nostavat jatkuvasti suosiotaan, joten tahdoimme olla etujoukoissa tekemässä myös tällaista sisältöä, viestintäjohtaja Anne Paasi kertoo.

Tietoturva määrittää myös poliittisia järjestelmiä

Tietoliikennetekniikan lehtori Seppo Virtanen kertoo Turun yliopiston uudessa podcastissa tietoturvasta ja sen merkityksestä niin yksilölle kuin yhteiskunnalle digitaalisen viestinnän aikana. Virtanen puhuu podcastissa muun muassa Yhdysvaltojen presidentinvaalien alla lähetetyistä urkintaviesteistä ja niistä johtuneista tietomurroista. Varsinaisen hakkeroinnin lisäksi Virtanen korostaa verkossa tapahtuvan sosiaalisen manipulaation merkitystä nykyaikaisena piilevänä vaikutuskeinona.

– Sosiaalisessa mediassa tietyn ehdokkaan hyvää vaalimenestystä tahtovat tahot ostivat muun muassa mainostilaa ja hoitivat Facebookin feediin mainoksia ja kommentteja, jotka tukivat ehdokasta. Samaten voi olla värvättyjä ryhmiä, jotka päivystävät Facebookissa ja kommentoivat päivityksiä. Jonkun väittämän mukaan jopa 125 miljoonaa amerikkalaista altistui tällaiselle sosiaaliselle manipulaatiolle verkossa vaalikampanjan aikana, Virtanen sanoo.

Virtanen on myös ollut mukana oikeusministeriön nimittämässä työryhmässä, jonka tehtävänä oli selvittää, olisiko Suomessa mahdollista ottaa käyttöön nettiäänestys vaaleissa. Työryhmän mukaan nettiäänestykseen siirtymisessä on tällä hetkellä enemmän riskejä kuin mahdollisia hyötyjä.

– Nettiäänestämisessä vaalisalaisuuden konsepti muuttuu. Koska viranomainen ei enää valvo äänestystilannetta, ei voida tietää, kuka painoi äänestysnappia tai onko varmasti äänestetty täysin vapaasta tahdosta. Suomalaista vaalijärjestelmää pidetään yhtenä maailman luotettavimmista. Aina kun on sähköisiä järjestelmiä, on vaarana, että joku hyökkää niitä vastaan. Näitä asioita on mietitty paljon ja on päädytty siihen, että nykyinen järjestelmä on valtavan luotettava.

Aamukahvit tutkijan kanssa -podcastin kaikki jaksot ovat kuunneltavissa sekä iTunesissa että SoundCloudissa.

Podcastin jaksolistaus löytyy myös osoitteesta: www.utu.fi/podcast

Heikki Kettunen

Luotu 24.01.2018 | Muokattu 24.01.2018