Kuva korkeasti koulutettujen kansainvälisestä liikkuvuudesta tarkentuu

27.09.2018

Korkeasti koulutettujen henkilöiden vapaaehtoinen maastamuutto lisääntyy maailmanlaajuisesti. Heidän liikkuvuutensa eri muotoja ja motiiveita tarkastellaan juuri julkaistussa kirjassa Global Mobility of Highly Skilled People. Multidisciplinary Perspectives on Self-initiated Expatriation. Teos keskittyy Suomeen saapuvien korkeakoulutettujen maahanmuuttajien ja täältä maailmalle muuttavien suomalaisten ammatillisiin ja henkilökohtaisiin kokemuksiin ja tavoitteisiin. Eräs teoksen keskeisistä kysymyksistä on selvittää Pohjoismaiden houkuttelevuutta omaehtoisen maastamuuton kohteena.

Omaehtoiseen liikkuvuuteen kannustavat paremmat uramahdollisuudet, koettu sisäinen ja ulkoinen motivaatio, sekä henkilön sosiaalinen piiri. Tällainen vapaaehtoinen liikkuvuus suuntautuu useille eri alueille, eikä ole yhdensuuntaista. Liikkuvuus ei myöskään rajoitu aina yhteen globaaliin muuttoon. Keskeisiä liikkuvuudesta positiivisia kokemuksia luovia piirteitä ovat kohdemaan vieraanvarainen ilmapiiri, sekä kielen ja tapojen oppiminen. Esimerkiksi Suomeen muuttoa kannustaisivat avoimempi ja joustavampi sääntely.

– Maahanmuuttopolitiikkaa tulisi kaikilla tasoilla suunnitella kokonaisvaltaisemmin, jotta pystytään houkuttelemaan erityisesti korkeasti koulutettuja ja estämään aivovuotoa, sillä he ovat tietoisia mahdollisuuksista, joita on tarjolla muualla heille ja heidän perheilleen, tutkija Driss Habti Itä-Suomen yliopistosta sanoo.

Springer-kustantamon julkaiseman Global Mobility of Highly Skilled People. Multidisciplinary Perspectives on Self-initiated Expatriation -teoksen ovat toimittaneet tutkija Driss Habti Itä-Suomen yliopistosta ja tutkijatohtori Maria Elo Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Lisätietoja: Maria Elo, maria.elo(at)utu.fi

Luotu 27.09.2018 | Muokattu 27.09.2018