Kynät sauhuavat valintakokeissa

10.06.2013

Suurin osa opiskelijoista on jo kirmannut kesälaitumille, mutta luentosaleissa ahkeroidaan edelleen kokeiden parissa. Penkkejä kuluttavat valintakokeisiin osallistuvat hakijat.

​Matematiikan ja tilastotieteen pääsykoe pidettiin 10.6. luonnontieteiden talo I:ssä.

​Turun yliopiston pääsykokeet ovat parhaillaan käynnissä. Hakijoita on tänä keväänä tämänhetkisten tietojen mukaan yhteensä 19 420 henkilöä. Viime vuonna hakijoita oli 18 086.

Tilastotieteen pääsykokeen alkamista odottanut Karoliine Kade, 20, kertoi jännittävänsä valintakokeita sopivasti. Kade oli valmistautunut pääsykokeisiin lukemalla reippaasti, sillä hän haki myös psykologiaan.

– Matematiikka sujuu sen verran hyvin, että tilastotieteen pääsykokeita ei tarvitse kamalasti stressata. Olen kiinnostunut tilastotieteestä, koska se on kehittyvä tiede, Kade sanoi.

Kade toivoi pääsevänsä Turun yliopistoon, koska hänellä on jo valmiiksi kavereita yliopistolla ja koti lähellä.

Mikko Mäkinen, 19, oli saapunut luonnontieteiden taloon matematiikan pääsykoetta varten. Mäkisellä oli takanaan jo useampi valintakoe, sillä hän haki myös lääketieteeseen ja biologiaan. Matematiikan pääsykokeeseen Mäkinen kertoi suhtautuvansa rennosti ja rauhallisesti.

– Eivät kysymykset voi olla kovin pahoja, kun luvassa on vain laskemista. Tulin kokeilemaan matematiikan pääsykokeita, sillä ala kiinnostaa. Myös siskoni on opiskellut matematiikkaa.

Turun yliopiston tiedekunnat ja kauppakorkeakoulu julkaisevat valintakokeiden tulokset verkkosivuillaan touko-heinäkuun aikana.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Taru Malinen