Lääkejätti GlaxoSmithKleine tunnustelee yhteistyömahdollisuuksia Turun yliopiston kanssa

01.09.2016

Kansainvälisen lääkeyritys GlaxoSmithKleinin Discovery Partnerships with Academia (DEPAc) -tiimin Euroopan johto kävi torstaina 25.8. tunnustelemassa yhteistyömahdollisuuksia Turun yliopiston kanssa. Lääkekehitys ja -tutkimus ovat yksi Turun yliopiston strategisista painopistealueista. Alalla yritysyhteistyö on tärkeä toiminnan edellytys.

​Duncan Holmes, Discovery Partnerships with Academia -tiimin johtaja, esitteli GlaxoSmithKlinen vahvuuksia.

​GlaxoSmithKline rakentaa aktiivisesti yhteistyötä yliopistojen kanssa. Yrityksen Discovery Partnerships with Academia (DEPAc) -tiimi tutustui Turussa Kupittaan kampuksen osaamiseen ja tunnusteli konkreettisen yhteistyön rakentamisen mahdollisuuksia.

– Vierailu on käytännön toimi yliopiston uuden yrittäjyysstrategian jalkautumisessa. Uusia toimintamalleja yritysyhteistyön edistämiseksi kehitetään, joten vastaavanlaisia tilaisuuksia varmasti tulee jatkossakin, totesi Turun yliopiston strategiajohtaja Minna Hendolin.

Ohjelmassa oli aamupäiväseminaari, jossa GSK kertoi tavoitteistaan, toiveistaan ja toimintatavoistaan tutkimusyhteistyössä akateemisen yhteisön kanssa. Lisäksi aamun seminaariosuudessa esittäytyivät BioCityn tutkimusohjelmat.

Iltapäivä oli varattu tutkimusryhmäkohtaisille keskusteluille. Keskustelut tutkimusohjelmien ja -ryhmien kanssa sujuivat innostuneessa hengessä.

GSK:n delegaatio oli erityisen vaikuttunut Turun yliopistojen tiiviistä yhteistyöstä, erinomaisista tiloista, vahvasta osaamisesta sekä johdon ja tutkijoiden sitoutumisesta yritysyhteistyön rakentamiseen.

Yhteistyötä lääkekehitysprosessin alusta lähtien

Yliopistoyhteistyön käynnistäminen on monivaiheinen prosessi ja alun tunnusteluvaiheen jälkeen saattaa mennä useita kuukausia ennen konkreettisia toimia.

Yritysyhteistyön hedelmänä on hyödyntää yhtäältä akateemisen tutkimuksen toisaalta teollisuuden erityisiä vahvuuksia ja valjastaa ne kumpaakin osapuolta hyödyttävään käyttöön.

Discovery Partnerships with Academia (DEPAc) -tiimi aloittaa yhteistyön yliopistojen kanssa jo lääkekehityksen hyvin varhaisessa vaiheessa ja toimii tiiviissä yhteistyössä koko prosessin aikana.

GSK:n seula yhteistyökumppaneita valittaessa on tiukka, ja mukaan halutaan juuri oikeat kumppanit.

Tavoitteena jaettu menestys

Kun yhteistyösopimus on allekirjoitettu, toimivat kumppanit tiiviissä yhteistyössä projektitapaamisissa.

GSK tarjoaa akateemisille yhteistyökumppaneilleen monipuoliset kansainvälisen lääketeollisuuden verkostonsa. Tutkijoilla on myös mahdollisuus hyödyntää GSK:n laajaa asiantuntija- ja infrastruktuurireserviä sekä saada rahallista avustusta projektiinsa.

Yhteistyön lopullinen tavoite on jakaa lääkekehitysprosessin lopussa siintävä menestys.

Teksti ja kuva: Tilda Junko
Luotu 01.09.2016 | Muokattu 02.09.2016