Lääkekehityksen venäläis-suomalainen yhteistyö tuottaa tulosta

29.10.2018

Torstaina 25.10. järjestettiin viidettä kertaan venäläis-suomalainen symposium, jossa esiteltiin maiden lääkekehityksen toimijoiden yhteistyötä. Päivän aikana kuultiin esityksiä yhteystyöprojekteista, nykyisyyden ja tulevaisuuden mahdollisuuksista ja haasteista lääketeollisuudessa.

​Symposiumin aluksi tohtori M. Povydysh esitteli Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Pietarin kemian ja farmasian yliopiston (SPCPU) yhteistyön nykytilaa ja tuloksia. Tohtori Povydysh toimii SPCPU:n tutkimus- ja kehitystoiminnan johtajana.

Lääkekehitysaiheisen kokoussarjan lisäksi yliopistojen tutkijoilla on käynnissä useita yhteisprojekteja, joiden ensimmäisiä tuloksia on jo ehditty raportoida kansainvälisissä julkaisusarjoissa.

Tohtori M. Povydesh esitteli Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Pietarin kemian ja farmasian yliopiston (SPCPU) yhteistyön nykytilaa ja tuloksia sekä käynnissä olevia yhteisprojekteja.

Kuluvan vuoden elokuussa käynnistyi myös koulutusyhteistyö, kun turkulaisia opiskelijoita ja opettajia osallistui Pietarissa ja Lembolovon kasviviljelmillä järjestettyyn lääkekasviaiheiseen kenttäkurssiin, joka järjestettiin turkulais-pietarilaisena yhteistyönä ja Suomen opetusministeriön/CIMO:n First-rahoituksen turvin. Yhteistyötä kehunut M. Povydysh toivoi turkulais-pietarilaisen työn jatkuvan yhtä tehokkaana tulevaisuudessa.

Symposiumissa keskityttiin erityisesti biologisten lääkkeiden kehittämiseen, ominaisuuksiin ja turvallisuuteen. Aamupäivällä kuultiin muun muassa Turun yliopiston molekyylilääketieteen professori Marko Salmen katsaus terapeuttisten vasta-aineiden valmistamisesta ja käytöstä esimerkiksi syöpätautien hoidossa.

Professori Marko Salmi luennoi terapeuttisista vasta-aineista.

Terapeuttiset vasta-aineet muodostavat uudehkon lääkeaineryhmän, joka kasvaa hyvin nopeasti. Suomessa on tällä hetkellä sairaalakäytössä noin viisikymmentä terapeuttista vasta-ainetta. Maailmanlaajuisesti käynnissä on parituhatta kliinistä koetta, joten joka vuosi on odotettavissa uusia tämän ryhmän lääkkeitä.

Kokoussarjan seuraava Symposium järjestetään Pietarissa syksyllä 2019.

KK

Luotu 29.10.2018 | Muokattu 30.10.2018