Lääketieteellinen tiedekunta tiivistää yritysyhteistyötä ja kehittää yrittäjyyskoulutusta

18.10.2016

Lääketieteellisessä tiedekunnassa pilotoidaan parhaillaan Turun yliopiston yrittäjyysstrategiaa. Kuluva syksy onkin ollut vilkasta yrittäjyyskoulutuksen ja yritysyhteistyön saralla.

Syksyn aloitti elokuun lopulla järjestetty tiedekunnan Yrittäjyyden vauhditustyöpaja.
Työpajaan kutsuttiin tiedekunnan yrittäjyydestä kiinnostuneita – aina perustutkinto-opiskelijoista professoreihin. Toiminnallisessa tilaisuudessa ideoitiin ja pohdittiin yhdessä, mitä kaikkea yrittäjyys ja yrittäjämäisyys yliopistossa voi tarkoittaa ja miten yrittäjämäistä otetta on mahdollista edistää.

Työskentelyä fasilitoimassa olivat yliopiston yrittäjyysasiamiehet Kirsi Peura ja Mikko Pohjola, yliopisto-opettaja Terhi Heino, strategiajohtaja Minna Hendolin, yrittäjyysprofessori Jarna Heinonen ja dekaani Pentti Huovinen.

20160825-2016-08-25-yrittajyyden-vauhditustyopaja-15.jpg
Kuvateksti: Työpajassa fasilitaattoreina toimivat muun muassa dekaani Pentti Huovinen, professori Jarna Heinonen ja yrittäjyysasiamies Kirsi Peura. Kuva: Tilda Junko

Liki 30 osallistujaa vietti aktiivisen iltapäivän työstäen pienryhmissä esimerkiksi liittyviä teemoja. Keskustelu kävi vilkkaana ja tapahtuman myötä yrittäjyyden monet ulottuvuudet ja hyödyntämistavat tulivat tutuiksi.

20160825-2016-08-25-yrittajyyden-vauhditustyopaja-7.jpg
Kuvateksti: Työpaja polkaistiin käyntiin tutustumalla muihin osallistujiin.Työpaja polkaistiin käyntiin tutustumalla muihin osallistujiin. Kuva: Tilda Junko

– Vaikka keskustelu yrittäjyyden sijoittumisesta yliopistojen tehtäväkenttään on muodostunut osaksi yhteiskunnallista korkeakoulutuksen muutosta jo viimeisen runsaan vuosikymmenen aikana, monelle on vielä epäselvää, miten se näkyy hänen omassa työssään. Vauhditustyöpajassa hahmottelimme yhdessä tiedekunnan yrittäjyysstrategian jalkauttamisen tueksi erilaisia keinoja yrittäjyyden ja yrittäjämäisen toiminnan tuomiseksi osaksi innovaatiotoimintaa, yritysyhteistyötä ja yrittäjyyskoulutusta, toteaa yrittäjyysasiamies Kirsi Peura.

Yritysyhteistyötä vireillä monella suunnalla

Tiedekunnan johto on tavannut syksyn aikana lukuisia yritysten edustajia. Elokuussa yliopistolla vieraili lääkejätti GlaxoSmithKlinen Discovery Partnerships with Academia (DEPAc) -tiimin Euroopan johto, joka on kiinnostunut erityisesti early discovery -alueen tutkimusyhteistyöstä yliopistojen kanssa.

GSK:n delegaatio oli erityisen vaikuttunut Turun yliopistojen tiiviistä yhteistyöstä, erinomaisista tiloista, vahvasta osaamisesta sekä johdon ja tutkijoiden sitoutumisesta yritysyhteistyön rakentamiseen.

2016-08-25-GlaxoSmithKleine-visit-25-1.jpg
Kuvateksti: Duncan Holmes, Discovery Partnerships with Academia -tiimin johtaja, esitteli elokuussa GlaxoSmithKlinen vahvuuksia. Kuva: Tilda Junko

– Joulukuulle on puolestaan suunnitteilla Terveyskampuksen toimijoiden ja lääkeyritys Rochen johtoryhmän yhteistyövierailu, jossa esitellään terveyskampuksen strategiaa ja pyritään synnyttämään yhteistyötä julkisten ja yksityisten toimijoiden välille, kertoo strategiajohtaja Minna Hendolin.

– Yhteistyötä kehitetään myös kansallisella tasolla muun muassa Finpron Team Finland Health -kasvuohjelman kautta. Ohjelman tavoitteena on luoda Suomesta houkutteleva terveysalan investointien kohdemaa sekä tukea viennin kasvua koko toimialalla. Konkreettista yhteistyötä tehdään erityisesti viestinnässä suomalaisen osaamisen tunnettuuden lisäämiseksi. Esimerkkinä tästä on www.finlandhealth.fi -portaali, jonne toivotaan vahvaa näkyvyyttä myös Turun seudulta, Hendolin jatkaa.

Finland Health.jpg

Tutkimuksesta tuotteeksi

Elokuun alussa Turussa toimintansa aloitti Suomen ensimmäinen life science -alan kiihdyttämö (Life Science Accelerator), jonka tavoitteena on vauhdittaa alan korkeakoululähtöisten tutkimusprojektien kaupallistamista sekä varhaisvaiheen yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Suomessa uudenlainen kiihdyttämökonsepti palvelee erityisesti lääke- ja diagnostiikkakehitystä sekä niihin läheisesti liittyviä toimialoja.

Life Science -kiihdyttämössä kohdistetaan kehittämistoimia korkeakoulujen innovaatioprosesseihin sekä asiakaskohtaista, intensiivistä mentorointia ja valmennusta tarkasti valikoiduille korkeakoulujen tutkimusryhmille ja varhaisvaiheen kasvuyrityksille.

accelerator.jpg
Hanketta koordinoi Turku Science Park Oy. Alueellisina hankepartnereina ovat Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu.

Yrittäjyysyliopisto tarjoaa tietoa ja koulutusta

Syksyn mittaan on koko yliopiston tasolla tarjolla monenlaista yrittäjyyteen liittyvää toimintaa.

Yliopiston yrittäjyyspäivää vietetään 3.11., jolloin muun muassa lanseerataan lukuvuoden 2016–2017 Intoa!-yrittäjyystekokilpailu ja esitellään yliopiston uusia toimintamalleja yrittäjyyden edistämiseksi ja tukemiseksi.

Marraskuun 11.–12. järjestetään yliopiston henkilökunnan yrittäjyysleiri Harjattulan kartanossa. Vuorokauden mittaisella leirillä käynnistetään opetushenkilökunnalle suunnattu yrittäjyyskasvatuksen koulutus.

Leirin osallistujat pääsevät kokemaan, mitä yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta ovat. Leirillä muun muassa kehitetään liikeideoita ja opetallaan pitchaamista. Leiri on suunnattu opetushenkilökunnalle ja opetussuunnitelmatyössä mukana oleville henkilöille.

>> Katso yrittäjyyspäivän ohjelma ja ilmoittaudu mukaan

>> Vielä ehtii ilmoittautua yrittäjyysleirille!

>> Life Science Accelerator

Teksti: Tilda Junko