Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro: Lahjoittaminen perustuu luottamukseen

02.11.2017

Turun yliopisto kutsui kesäkuussa päättyneen varainhankintakampanjan suurlahjoittajia koolle tutustumaan huippututkimukseen ja lahjoitusten suomiin mahdollisuuksiin.

​Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro lahjoitti Turun yliopistolle varainhankintakampanjan 1.11.2014‒30.6.2017 aikana yhteensä 800 000 euroa.

​Rehtori Kalervo Väänänen kiitti tilaisuuden aluksi yliopiston ystäviä ja tieteen suosijoita, joiden ansiosta kesäkuun lopussa päättynyt Turun yliopiston varainhankintakampanja onnistui yli odotusten. Valtion vastinrahakausi alkoi 1.11.2014.

‒ Meillä oli alkuun tavoitteena saada kokoon 5 miljoonaa euroa, mutta hyvän loppukirin tuloksena saimme lahjoituksina 6,6 miljoonaa euroa. Olemme kampanjaan kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä, ja kiitokset sen onnistumisesta kuuluvat kaikille lahjoittaneille. Kampanja on erinomainen esimerkki siitä, että alueen yritykset ja muut toimijat näkevät Turun yliopiston kehittymisen ja vahvan läsnäolon tärkeänä asiana. Pyrimme tekemään parhaamme sen eteen, että talkoisiin osallistuneet tuntevat myös jatkossa, että lahjoitus ei mennyt hukkaan, Väänänen sanoi tilaisuudessa.

Lahjoittajien puheenvuoron tilaisuudessa käytti lääkintöneuvos Sakari Alhopuro, joka lahjoitti kampanjan aikana Turun yliopistolle yhteensä 800 000 euroa. Alhopuro kiitti mahdollisuudesta päästä mukaan kehittämään Turun yliopistoa.

‒ Lahjoittajana koen itseni promoottoriksi, tarkoitus on saada käyntiin uusia asioita tutkimuksessa, tuotekehityksessä ja koulutuksessa, jotka vaativat paljon rahaa. Lahjoittaminen perustuu luottamukseen ‒ toinen tärkeä sana on yhteistyö. Kiitän yliopistoa luottamuksesta, rohkeudesta ja hyvästä yhteistyöstä, Alhopuro sanoi.

Rehtori Kalervo Väänänen (kuvassa oikealla) kiitti tilaisuudessa lahjoittajia sekä varainhankinakampanjatyöhön aktiivisesti osallistunutta Hannu Kokkosta (kuvassa vasemmalla).

Lisää aiheesta:

>> Turun yliopistolle yli 6,5 miljoonan euron lahjoitukset ‒ tavoite ylittyi