Lähi- ja luomuruoan paikalliset pienyritykset esiin verkkopalvelussa

25.02.2013

Valtakunnallinen aitojamakuja.fi kerää yhteen paikalliset lähi- ja luomuruoan tekijät.

Yhä lisääntyvä määrä kuluttajista toivoo voivansa ostaa elintarvikkeita suoraan tuottajilta. Samaan aikaan kuluttajilla on kasvava tarve saada tietoa elintarvikkeiden tuotannosta ja tarinoista tuotteiden takana.

– Sivuille kerätään nyt myös aktiivisesti tietoa tuottajista, jotka myyvät tuotteitaan suoraan tilalta. Tämä helpottaa toivottavasti kuluttajan ja tuottajan kohtaamista, tuottajayhteistyön koordinoija Johanna Mattila kertoo.

Valtakunnallinen aitojamakuja.fi -sivusto on toiminut vuodesta 2008 lähtien. Sivustolla esittäytyvät pienet ja keskisuuret elintarvikeyritykset eri puolilta Suomea.

– Aitojamakuja.fi:n avulla halutaan auttaa niin kuluttajia kuin ammattilaisia löytämään oman maakunnan paikallisten tuotteiden tekijät. Lähi- ja luomuruoalle on kysyntää ja tämä on yksi väylä löytää yrityksiä, jotka tuotteita tekevät, kertoo Aitoja makuja II -hankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli.

1700 yritystä mukana

Aitojamakuja.fi:ssä yrityksiä pystyy hakemaan Etsi-hakupalvelun avulla tuoteryhmittäin ja maakunnittain. Lisäksi yritykset voi hakea karttapohjalle, jolloin konkretisoituu, miten lähellä yritykset sijaitsevat.

Sivuston Osta ja Syö -haku auttaa löytämään paikat, joista paikallisia tuotteita voi ostaa. Lisäksi samaan yhteyteen on listattu eri tahojen ylläpitämiä sivustoja, joilla niin ikään on myyntipaikkoja.

Tällä hetkellä yrityksiä on mukana noin 1700, mikä on merkittävä määrä. Yrityshaun lisäksi sivusto tarjoaa väylän lähi- ja luomuruokaan liittyvän tiedon löytämiseen.

Sivustoa ylläpitää valtakunnallinen Aitoja makuja II -hanke (2012 - 2014), joka edistää pienyrittäjyyden näkyvyyttä ja löydettävyyttä sekä lisää tietoisuutta elintarvikkeiden pientuotannosta. Hanketta koordinoi Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea.

TK
Kuva: Markku Itkonen