Lähtisikö kirkon jäänteille vai tutustuisiko tropiikin perhosiin?

30.06.2015

Yliopiston kesätarjontaan kuuluu monenlaista nähtävää aina maan pinnasta kauas avaruuteen. Uutuutena ovat taidekävelyt sekä eläinmuseon tropiikin eläimiä esittelevä näyttely. Kauemmas kaipaava voi matkata Seiliin tai Kevolle. Lomailijoilla on mahdollisuus vierailla lukuisissa yliopiston kohteissa kesän aikana.

Viime vuoden Taiteiden yön osallistujat pääsivät ensimmäisinä yliopiston ulkopuolisina kokemaan Taidekävelyn. Tänä kesänä mahdollisuus on kaikilla.

​Ajatuksia herättäville kävelyille ohjattuna ja omatoimisesti

Yliopisto tarjoaa kolme ohjattua ja useampia omin neuvoin käveltäviä tutustumiskierroksia. Kesän uutuus on taidekävely, joka tutustuttaa Turun yliopiston laajaan taidekokoelmaan liittäen teokset Turun yliopiston vaiheisiin ja suomalaiseen taidehistoriaan.

Taidekävelyn kanssa vuorottelevat kaupungin historiaan perehtyvä Turun torit kertovat ja oppineisuuden historiaan johdattava Akateeminen kävely.

Omatoimisesti voi tutustua maailmankaikkeuden, maan ja eliökunnan historiaan Aikavaelluksella. Tuorlasta yliopistolle ulottuvalla 13,7 kilometrin reitillä metri vastaa miljoonaa vuotta ja kilometri miljardia vuotta.

Maaherran makasiinin ja Liedon Vanhalinnan yhdistävä Suomen sydän on yhteensä 11,5 kilometrin mittainen kulttuurikuntoilureitti, jonka voi kulkea kävellen tai polkupyöräillen. Reitin voi aloittaa kummasta päästä tahansa.

Ristimäki näyttäytyy paikan päällä ja Luostarin välikadulla

Suomen vanhin kirkonpaikka esittäytyy tänä kesänä sekä paikan päällä Kaarinan Ravattulassa että Turun ytimessä, suurtorin laidalla Luostarin välikadun vanhassa makasiinissa.

Luostarin välikadun näyttelyssä on esillä Ristimäeltä löydettyjä esineitä, valokuvia kaivauksilta sekä tuoreimmat tutkimustulokset.  Näyttelyssä on esillä myös esineitä lähialueen samanaikaisista kalmistoista. Nähtävillä on muun muassa Kaarinan muinaispuku. Arkeologiasta innostuneille lapsille ja lapsenmielisille on myös tarjolla uusi tuote: paperista taiteltavaa kirkon pienoismalli.

Näyttely on esillä Turun Suurtorin laidalla, Luostarin välikadun varrella sijaitsevassa kunnostetussa makasiinissa 16.8. saakka keskiviikosta sunnuntaihin kello 12–18.

Yleisö pääsee tutustumaan myös paikan päällä arkeologisiin kaivauksiin elokuun kaikkina keskiviikkoina kello 12–16. Tuolloin arkeologian oppiaine järjestää myös maksuttomia opastuksia kello 13, 14 ja 15. Heinä-elokuussa Ristimäellä on muinaisjäännöskävelyitä, joihin on ennakkoilmoittautuminen. Niiden aikataulut löytyvät hankkeen nettisivuilta.

>> Ravattulan Ristimäen -nettisivut

Tropiikin ihmeet eläinmuseossa

Miltä näyttävät maailman kaunein perhonen, sademetsän suurimmat pistiäiset tai elävä lintuhämähäkki? Sen paljastaa Yliopistonmäellä sijaitseva eläinmuseo.

Eläinmuseon nykytutkimus keskittyy pitkälti tropiikkiin, ja tutkijoiden sademetsistä keräämiä erikoisimpia yksilöitä on nyt koottu museon uudeksi näyttelyksi. Vierailija voi ihmetellä eri väreissä loistavia kämmenen kokoisia perhosia tai sarvipäisiä herkules- ja goljatkuoriaisia.

Tropiikin ihmeiden rinnalla voi tutustua kotoisempia lajeja esittelevään eläinmuseon perusnäyttelyyn.

Eläinmuseon näyttelyihin voi tutustua kesä- ja elokuussa arkipäivisin klo 8–16, heinäkuun museo on suljettu.

Ruissalon puutarha kukkii luonnon keskellä

Kevät on suosinut biologian laitokselle kuuluvan Ruissalon kasvitieteellisen puutarhan kasveja niin, että kukinnot ovat olleet poikkeuksellisen komeita. Saman suunnan odotetaan jatkuvan läpi kesän. Ulko- ja sisäpuutarhan kasvikokoelmissa on 5000 lajia ja lajiketta. Yhdessä ne muodostavat elävän näyteikkuna maapallon kasvimaailman monimuotoisuuteen.

Puutarha on kaikille avoin ja siihen voi tutustua itsekseen tai oppaan kanssa. Sisääntuloaulan yhteydessä on myös pienimuotoista siemen-, taimi- ja matkamuistomyyntiä. Ulkopuutarha on avoinna joka päivä kello 8–20, kasvihuoneet ja Wanhan Tammen Kahvila ovat avoinna päivittäin klo 10–17.

Tähtitaivas näyttäytyy Tuorlan observatoriossa

Valoisten öiden aikaankin tähtiä voi ihailla Tuorlan observatioriossa. Heinäkuun alusta koulujen alkuun observatoriossa järjestetään keskiviikosta sunnuntaihin planetaarionäytöksiä kello 13 ja 14. Lauantaisin ja sunnuntaisin on vielä ekstranäytökset kello 15, joiden jälkeen on mahdollisuus ohjatusti tutustua observatorioon.

Esitykset johdattavat katsojat luokkaretkelle avaruuteen, veden kosmiseen seikkailuun, tähtien salattuihin elämiin, avaruuden uhkiin ja tutustuttavat seitsemään ihmeeseen.

Observatorio ja planetaario sijaitsevat noin 12 kilometrin etäisyydellä Turusta Helsingin suuntaan Kaarinan kaupungin ja Piikkiön kunnan välissä.

Seilissä avoimet ovet 16.7.

Saaristomeren tutkimuslaitoksen toimintaan Seilin saarella, Paraisten Nauvon pohjoispuolella, pääsee parhaiten tutustumaan avoimien ovien päivänä torstaina 16. heinäkuuta. Tapahtuman tarkempi ohjelma sekä kulkuyhteydet löytyvät tapahtuman Facebook-sivuilta.

Omatoimisesti saareen ja sen luontoon pääsee tutustumaan milloin vain, yhteysalus kuljettaa matkalaiset Nauvon kirkonkylältä saareen.

>> Seilin avoimien ovien päivä

Huikeat näköalat Bengtskärin majakalta

Turun Yliopistosäätiön omistamaan Bengtskärin majakkaan voi tutustua elokuun loppuun saakka joka päivä kello 10.00–19.00. Pohjoismaiden korkeimman majakan saarella voi vierailla myös majakkamuseossa.

Venematka Kemiönsaaren Kasnäsistä Rosalan kautta Bengstskäriin lähtee kesäkaudella joka päivä kello 11.30 ja paluukuljetus suoraan Käsnäsiin lähtee kello 17.30.

>> Bengtskärin nettisivut

Avoimet ovet Lapin tutkimuslaitos Kevolla 14.7.

Lapin tutkimuslaitos Kevo järjestää avoimet ovet tiistaina 14.7. klo 13–18. Ohjelmaa on koko perheelle ja kahvit tarjoillaan maisemaravintolassa.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Turun yliopiston arkisto