Lapin tutkimuslaitos Kevolla järjestettiin Lasten yliopiston leiri

14.08.2018

Lapin tutkimuslaitos Kevolla järjestettiin juuri ennen uuden kouluvuoden alkua Lasten yliopiston leiri ”Tutkimusmatkalla lähelle ja kauas”.

​Leirillä rakennettiin filosofian ylioppilas Lauri Lindblomin opein höyrylaiva ja raketti sekä tutustuttiin Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtajan Ilari E. Sääksjärven johdolla hyönteisiin ja kuultiin Sääksjärven kertomuksia hänen omista tutkimusmatkoistaan Amazonian sademetsissä. Leirillä opeteltiin myös tekemään jäätelöä nestetypen avulla.

Tutkimusaseman tiloissa leiriläiset pääsivät muun muassa mikroskopoimaan ja tutustumaan seismografialuolaan.

Muista Lasten yliopiston leireistä Kevon leiri teki poikkeuksen myös leiriläisten suhteen. Tällä kertaa mukaan pääsivät poikkeuksellisesti myös isovanhemmat.

Kouluikäisille tiedeluentoja ja -leirejä järjestävä Turun yliopiston Lasten yliopisto on toiminut 10 vuotta. 60 vuotta sitten perustetulla tutkimusasemalla Kevolla leiri järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa.

EH/JV

Kuvat: Elina Vainio