Lapsuudentutkimuksen seura myönsi Vuoden lapsuusteko 2016 -palkinnon

07.06.2016

Lapsuudentutkimuksen seura ry on myöntänyt Vuoden lapsuusteko 2016 -tunnustuspalkinnon Ero-opas nuorilta vanhemmille -julkaisulle, jonka on toteuttanut MLL Tampereen osasto ry.

​Palkinto jaettiin VII Lapsuudentutkimuksen päivien yhteydessä Turun yliopistolla 6.6.2016. Päivät järjestettiin kansainvälisenä konferenssina Childhood in Everyday Life -teemalla, ja ne kokosivat yli 260 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta pohtimaan lapsuutta ja lapsuuden tutkimuksen erilaisia kysymyksiä.

Palkintolautakunnan mukaan Ero-opas nuorilta vanhemmille -julkaisu on vaikuttava teos, jossa lapset ja nuoret puhuvat suoraan lukijalle. He kertovat vanhempien erosta ja eron aiheuttamista tunteista sekä esittävät, miten tilanteessa pitäisi heistä toimia. Perusteluissa todetaan, että teoksesta välittyvät autenttisten sitaattien myötä lasten ja nuorten kokemukset ja asiantuntijuus. Lautakunnan mukaan teos on puhutteleva ja tarjoaa tuoreen lähestymistavan erotilanteiden käsittelyyn. Nuoret ovat olleet aktiivisessa roolissa julkaisun materiaalien tuottamisessa. Teoksessa käsitellään sellaisia nuorten arkeen liittyviä teemoja, joihin tutustuminen on arvokasta myös muille kuin eroa läpikäyville vanhemmille.

Vuoden lapsuusteko -tunnutuspalkinto jaettiin kolmatta kertaa. Palkittavasta teosta päätti Lapsuudentutkimuksen seuran palkintolautakunta, johon kuuluvat yliopistonlehtori Sanna Koulu (Helsingin yliopisto), yliopistonlehtori Harry Lunabba (Helsingin yliopisto), apulaisprofessori Niina Rutanen (Jyväskylän yliopisto) ja tutkijatohtori Mari Vuorisalo (Jyväskylän yliopisto). Palkittavalle luovutettiin palkinnoksi Ella Saundersin 5-vuotiaana tekemä maalaus ”Saapasjalkakissa”. Maalaus on tehty Turun kuvataidekoulun oppilastyönä.

Palkintolautakunta haluaa palkitun julkaisun lisäksi tuoda esille MLL Tampereen osasto ry:n arvokasta ja monipuolista eropalveluiden toimintaa, jolla tuetaan vanhempia ja lapsia erotilanteessa. Toiminta on esimerkki aktiivisesta onnistuneesta kehittämistoiminnasta, jossa nivoutuvat yhteen ammatillinen osaaminen, vahvat asiantuntijaverkostot ja tutkimus, vuorovaikutus julkisten palvelujen kanssa, vapaaehtoistoimijat ja osallistujien äänen kuuleminen.

>> Ero-opas nuorilta vanhemmille -julkaisu

>> Lapsuudentutkimuksen seuran verkkosivut