Latvian suurlähettiläs: Muutos vaatii yhteistyötä

02.12.2015

Latvian suurlähettiläs vieraili yliopistolla arvioimassa Latvian ja Suomen välistä kaupankäyntiä ja taloudellista yhteistyötä. Suomalaisyrityksille riittää Baltiassa yhä kasvumahdollisuuksia.

​Latvian suurlähettiläs Uģis Bambe puhui Turun yliopistolla pitämässään luennossa Suomen ja Latvian taloudellisista yhteyksistä. Suurlähettiläs vertaili maiden taloudellista kehitystä sekä niiden edellytyksiä keskinäiselle yhteistyölle.

Suurlähettiläs vertasi Latviassa 2008 eskaloitunutta talouskriisiä Suomen lamaan 1990-luvun alussa. Hänen mukaansa näissä vaikeissa tilanteissa maiden tarvitsi etsiä vaihtoehtoja totuttujen toimintakeinojen tilalle.

– Molemmissa tapauksissa monet yritykset muuttivat toimintatapojaan ja monipuolistivat asiakaskuntaansa jatkaakseen toimintaansa, Bambe arvioi.

Suurlähettiläs luonnehti Suomen olevan tärkeä maa Latvialle, sillä molempia yhdistää sijainti Itämeren rannalla ja itäinen raja Venäjän kanssa. Bamben mukaan pienet valtiot tarvitsevat toistensa tukea varjellakseen intressejään ja kehittääkseen taloudellisia toimintaedellytyksiään.

– Voimme luoda muutosta vain yhteistyön kautta. Uskon, että yhteistyötä todella syntyy. Suomi on kiinnostunut osallistumaan esimerkiksi Rail Baltica –hankkeeseen, joka yhdistäisi Baltian maat Euroopan rautatieverkkoon.

Baltiasta apua viennin kasvattamiselle

Suurlähettilään kanssa yliopistolla puhui Investment and Development Agency of Latviaa edustanut Alise Barvika. Barvikan mukaan Suomen ulkomaankaupassa kiinnitetään huomiota paljon enemmän Viroon kuin muihin Baltian maihin.

– Suomalaisyritykset eivät hyödynnä kaikkea taloudellista potentiaalia Baltian maissa. Viron ei tarvitse olla määränpää Baltiaan laajeneville yrityksille vaan ensiaskel, Barvika arvioi.

Suomen vienti Viroon oli viime vuonna kaksi miljardia euroa ja väkirikkaampaan Latviaan vain 750 miljoonaa euroa. Suomi on Latvian kahdeksanneksi suurin kauppakumppani ja 11. merkittävin sijoittaja maassa.

Bambe ja Barvika puhuivat yliopistolla osana Turun kauppakorkeakoulussa järjestettävää Business in the Baltic Sea Region –kurssia. Kurssilla vierailijaluennoitsijat analysoivat liiketoimintamahdollisuuksia Itämeren alueen maissa.

Teksti ja kuvitus: Ilkka Hemmilä

Luotu 02.12.2015 | Muokattu 02.12.2015