Lehtori Eero Kuparinen kiitti yliopistoa 45 yhteisestä vuodesta jäähyväisluennollaan

01.04.2016

Yleisen historian lehtori Eero Kuparinen piti jäähyväisluentonsa Turun yliopiston tupaten täydessä Tauno Nurmela-salissa 31. maaliskuuta 2016.

​Eero Kuparinen saapui Turun yliopistoon vuonna 1971 opiskelemaan yleistä historiaa ja suomen historiaa. Pitkälle ja värikkäälle uralle yliopistossa on mahtunut toimenkuvia tutkimusapulaisesta professoriin. Kuparinen on hoitanut pitkään myös pääluottamusmiehen tehtävää.

Yleisen historian lehtori Kuparinen on lisäksi tullut tunnetuksi vuonna 1988 alkaneesta perjantai-aamujen luentosarjastaan. Suuri osa luennoista on liittynyt anti-semitismiin, josta Kuparinen on kirjoittanut useita kirjoja.

Myös jäähyväisluennon Kuparinen piti otsikolla Holokausti ja Israelin valtion synty.

Vanhan koulukunnan nuorin tutkimusapulainen

Jäähyväisluentonsa lopussa Kuparinen muisteli myös omaa uraansa Turun yliopistossa.

– Saapuessani nuorena opiskelijana ensimmäiselle professori Vilho Niitemaan luennolle, pidin häntä täysin ikäloppuna. Voi vain arvailla millaiselta zombilta näytän nykyisten opiskelijoiden mielestä, Kuparinen hauskutti kuulijoitaan.

Mieleenpainunut professori Niitemaa kehotti nuoria historian opiskelijoitaan miettimään vara-ammattia vaikkapa nyörinpunojana. Kuparinen ei vara-ammattia kuitenkaan tarvinnut, vaan päätyi yleisen historian tutkimusapulaiseksi ja sittemmin tutkijaksi.

Kuparinen kirjoitti gradunsa ja myöhemmin väitteli suomalaisten siirtolaisuudesta Etelä-Afrikkaan.

”Turun yliopisto on ollut vastuullinen työnantaja”

Tutkijan ja opettajan toimien lisäksi Kuparinen toimi 15 vuotta pääluottamusmiehenä.

– Turun yliopisto on ollut vastuullinen työnantaja, jolla on hyvä henkilöstöpolitiikka. Valitettavasti tämä ei ole itsestäänselvyys yliopistomaailmassa.

Onnistunut yhteistyö nousi esiin myös Kupariselle osoitetuissa monissa kiitospuheissa. Vararehtori Riitta Pyykkö oli paikalla myöntämässä Kupariselle Turun yliopiston muistomitalin, ja häntä saapuivat kiittämään niin oppiaineiden edustajat, opiskelijajärjestöt kuin liittojenkin edustajat.

Kuparinen kertoi jäävänsä kaipaamaan hyvää yhteistyötä yliopistopalveluiden, työjärjestöjen ja liittojen kanssa.

Teksti: Ellinoora Havaste

Kuvat: Ellinoora Havaste