Lintutieteilijät eri puolilta Eurooppaa kokoontuvat Turkuun elokuussa 2017

21.09.2015

Seuraava kansainvälinen Conference of the European Ornithologists’ Union (11th EOU Conference 2017) pidetään Turussa 18.8.–22.8.2017. Turun yliopisto valittiin joka toinen vuosi pidettävän EOU-kongressin järjestäjäksi elokuussa Espanjassa tämän vuoden tapahtuman yleiskokouksessa.

​Kansainvälinen viisi päivää kestävä lintutieteen EOU 2017 -kongressi saapuu Turkuun 18.8.–22.8.2017. Kongressi muodostuu kolmesta kongressipäivästä sekä pienempien ryhmien kenttäretkistä.

Tapahtuma tuo Turkuun noin 400–450 delegaattia yli 20 maasta.

– Tämä on ensimmäinen kansainvälinen Suomessa järjestettävä lintutieteen kongressi. Suomessa on vahva lintutiede, olemme kokoomme suhteutettuna hyvin vahvoja alalla, ja kansainvälisen kongressin järjestäminen on meille kunnia-asia, kertoo kongressin isäntänä toimiva yliopistonlehtori Toni Laaksonen Turun yliopiston biologian laitokselta.

Laaksosen mukaan kansainvälisen EOU-kongressin toiminta-ajatus on koko kaksikymmenvuotisen historian ajan ollut saattaa yhteen lintutieteilijöitä kaikkialta Euroopasta.

Turun kaupungin ja Visit Turun kongressiyksikkö avusti Turun yliopiston asiantuntijoita kongressin hakuprosessissa. Kongressipäällikkö Sari Ruusumo on iloinen siitä miten ekologian alan tutkijat ovat aktivoituneet kansainvälisten kongressien hakemisessa Suomeen.

– Kongressit ovat aina myös suuri matkailutulon lähde ja ornitologian kongressin arvioidaankin tuovan Turkuun jopa 800 000 euroa matkailutuloa, Ruusumo kertoo.

LR

Luotu 21.09.2015 | Muokattu 06.08.2021