Logopedia kehittää alaa testamenttilahjoituksella

27.11.2015

Logopedia on saanut noin 200 000 euron testamenttilahjoituksen puheterapeuttien koulutusohjelman kehittämiseen. Professori Eira Jansson-Verkasalon mukaan lahjoitus käytetään kliinistä työtä eteenpäin vievän tutkimuksen tekoon.

​Yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani Jukka Hyönä iloitsee harvinaislaatuisesta lahjoituksesta. Hyönän mukaan lahjoitus saatiin otolliseen aikaan: logopedia on vahvassa kasvussa ja kysyntä sitä kohtaan on suuri.

– Ministeriön sumanpurkutalkoissa yli kaksinkertaistimme logopedian opiskelijoiden sisäänoton viime ja tänä kesänä, mutta pidämme kiinni suuremmasta, 28 uuden opiskelijan, sisäänotosta myös jatkossa. Puheterapeuteista on valtava kysyntä, ja me vastaamme siihen. Olemme myös satsanneet rekrytointiin, Hyönä sanoo.

Eri tieteenalojen välimaastoon sijoittuvan logopedian ei kuitenkaan ole ollut helppo saada vahvasti kilpailtua rahoitusta. Testamenttilahjoitus tulikin tarpeeseen. Jansson-Verkasalon mukaan nuoren oppiaineen on panostettava tutkimukseen. Perustutkimuksen rinnalla on vahvaa käytännön toimintaan suoraan siirrettävissä olevaa kehittävää tutkimusta.

– Suomen kieli on niin poikkeava kieli muihin nähden, että meidän on kehitettävä itse uusia testejä ja arviointimenetelmiä puheterapeuttien käyttöön.  Testejä ja arviointimenetelmiä tarvitsemme muun muassa pystyäksemme toteamaan, milloin on viive kehityksessä, milloin todellinen kuntoutusta tarvitseva häiriö. Aikuispuolella keskiössä on muun muassa eri häiriöryhmien erottaminen toisistaan. Arviointimenetelmiä tarvitaan myös arvioimaan kuntoutuksen vaikuttavuutta, Jansson-Verkasalo sanoo.

Testamenttilahjoituksen taustalla on omakohtainen kokemus puheterapeutin työn merkityksestä. Testamentin tekijän lähipiirissä ollut henkilö joutui vanhoilla päivillään opettelemaan puhumisen uudelleen sairastumisen vuoksi, ja siinä puheterapeutin apu oli korvaamaton.

– Testamentin tekijä havaitsi, että puheterapeuttinen kliininen työ on arvokasta, ja tuon työn pitää perustua osoitettuun näyttöön. Tutkimuksen avulla voimme parantaa kuntoutuksen vaikuttavuutta, Jansson-Verkasalo sanoo.

Logopediaa on opetettu ja tutkittu Turun yliopistossa 10 vuotta. Testamenttilahjoitus vastaa kolmasosaa logopedian vuotuisesta budjetista.

Erja Hyytiäinen

Luotu 27.11.2015 | Muokattu 27.11.2015