Luma-toiminta innostaa luonnontieteiden pariin

09.09.2013

Teknologia ja matemaattisluonnontieteelliset tutkimukset ovat merkittävä osa nykymaailmaa ja vielä merkittävämpi osuus niillä on tulevaisuudessa. Luma-toiminnassa näiden oppiaineiden ymmärtämistä pyritään lisäämään.

​Luma on valtakunnallisella tasolla toimiva verkosto, jonka pyrkimyksenä on luonnontieteiden, tekniikan ja matematiikan opetuksen kehittäminen, ja erityisesti innostuksen ja kiinnostuksen lisääminen alle kouluikäisestä lukioon sekä yliopistoon ja eteenpäinkin.

– Näiden oppiaineiden avulla voi ymmärtää, miten maailma toimii ja miksi se toimii niin, kertoo Varsinais-Suomen Luma-keskuksen koordinaattori, teollisuusfysiikan tohtorikoulutettava Jaani Tuura.

Alkunsa toiminta sai kymmenisen vuotta sitten Helsingissä ja on siitä levittynyt ympäri maata yliopistojen yhteydessä toimiviin Luma-keskuksiin ja muihin toimijoihin.

Yliopistot ovat vahvasti mukana toiminnassa, sillä toiminta keskittyy opetuksen kehittämiseen. Jokaisessa keskuksessa toiminnan painopiste vaihtelee kiinnostusten ja tutkimuskohteiden mukaan.

Tiedettä ja toimintaa lapsille

Turussa Luma-toimintaa on järjestetty jo viitisen vuotta. Toiminta painottuu nykyään lasten ja nuorten kanssa tekemiseen.

– Varhainen vaikuttaminen on tärkeää luotaessa mielikuvaa matemaattisluonnontieteellisistä aineista. Lapsilla ei ole vahvoja ennakkokäsityksiä ja he innostuvat herkästi, Tuura tuumaa.

Turussa Luma-keskus järjestää toimintaa lasten lisäksi lukiolaisille ja opettajille.

– Yliopistolla on joitakin yhteistyökursseja lukioiden kanssa. Halutessaan lukiolaiset voivat suorittaa yliopiston harjoituskursseja jo lukioaikana. Opettajille Luma-keskus järjestää täydennyskoulutusta.

Luonnontieteistä, matematiikasta ja tekniikasta kiinnostuneille aikuisille suunnattua toimintaa Lumalla ei ole, vaikka Tuuran mukaan kyselyitä tulee jonkin verran.

– Asia on mietinnässä. Muita hankkeita täytyy ensin saada valmiiksi, sitten voi tehdä lisää. Nyt työn alla on koulukummihanke, Tuura kertoo.

>> Luma

Teksti: Viliina Tolvanen