Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium juhlii kymmenvuotista toimintaansa

30.11.2018

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium (LLK) tarjoaa nuorelle tutkijalle näköalapaikan kansainvälisessä tiedeyhteisössä. Kollegium juhlii kymmenvuotista toimintaansa avoimella juhlaseminaarilla torstaina 13.12. kello 12 Caloniassa.

Turun yliopiston Luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegiumin (eng. Turku Collegium for Science and Medicine, TCSM) päätavoite on rekrytoida Turun yliopistoon tieteenalojensa parhaita tutkijoita, joiden menestymisen mahdollisuudet tutkijanurallaan ovat hyvät. LLK kattaa kaikki luonnontieteiden ja tekniikan ja lääketieteellisessä tiedekunnassa edustetut tieteenalat.

Kollegiumtutkijoita on rekrytoitu joka toinen vuosi kansainvälisillä hauilla. Tähän mennessä LLK on rekrytoinut 30 kollegiumtutkijaa kolmivuotiskaudeksi. Tänä vuonna LLK siirtyi 3+2 -malliin, jossa kollegiumtutkijat, joiden kolmivuotiskausi oli lopuillaan, saivat mahdollisuuden hakea kahden vuoden jatkoa tehtävälleen. LLK:n vastuulle kuuluu myös osa yliopiston uuden tutkijatohtoriohjelman rekrytointiprosessista, jonka ensimmäinen haku oli 2016. LLK on ollut mukana yhteensä 15 tutkijatohtorin rekrytoinnissa ja heistä on tullut tärkeä osa LLK:n yhteisöä.

Kollegiumin ytimessä toimii johtoryhmä, johon on koottu eri alojen professoriedustus lääketieteellisestä ja luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä Turun kauppakorkeakoulusta. Lisäksi johtoryhmässä toimii vararehtori Kalle-Antti Suominen. Tähän mennessä valitut tutkijat ovat jo osoittaneet menestystään rahoitushauissa.

– Kollegiumtutkijakauden päättäneistä 90 % on saanut Suomen Akatemian tutkijatohtorirahoituksen, akatemiantutkijatehtävän, akatemiahankkeen tai vastaavia säätiörahoituksia. Kaksi tutkijaa on menestynyt myös ERC starting grant -rahoituksen saamisessa. Myös muilla kovatasoisilla kollegiumtutkijoilla on hyvät mahdollisuudet saada näitä erittäin kilpailtuja apurahoja tulevissa hauissa, toteaa kollegiumin johtokunnan puheenjohtaja, akateemikko Sirpa Jalkanen.

Kollegium houkuttelee tieteenalansa nuoria lupauksia

Kollegiumin alkuaikoihin liittyi vahva visio siitä, että menestyäkseen kovenevassa kilpailussa, on Turun yliopiston pystyttävä rekrytoimaan ikäluokkiensa lahjakkaimmat tutkijat. LLK halusi erityisesti keskittyä niihin ongelmiin, jotka ovat tyypillisiä väitöskirjavaiheen ja sitä seuraavan tutkijatohtorikauden jälkeiselle ajalle, jolloin siirrytään kohti oman tutkimusryhmän perustamista.

Tutkijanuralla etenemisen mahdollisuudet tulisi voida tarjota riippumatta opetus- ja tutkimustehtävien vapautumisesta tai opetuksen tarpeista. Silloinen vararehtori, professori Matti Viljanen oli johtoryhmässä, joka valmisteli kollegiumin aloitusta.

– Menestyminen parhaiden tutkijoiden rekrytoinnissa edellyttää myös, että yliopisto pystyy tarjoamaan asianmukaiset tilat ja laitteet. Luomalla houkutteleva ja kilpailukykyinen tutkimusympäristö kansainvälistä tasoa olevat tutkijat saadaan kiinnittymään Turkuun, Viljanen sanoo.

Juhlaseminaarissa huippututkijoiden puheenvuoroja

Kollegium juhlii kymmenvuotista toimintaansa kaikille avoimella juhlaseminaarilla torstaina 13.12. klo 12 Calonian luentosalissa Cal1:ssä. Juhlaseminaarissa puhuu professori emeritus Matti Viljanen kollegiumin perustamisesta sekä visioista ja tavoitteista tehdä Turusta tutkimuksen huippukeskittymä. Akatemiaprofessori ja akateemikko Sirpa Jalkanen kertoo kollegiumin nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Kollegiumtutkijoiden puheenvuoron käyttävät kaksi akatemiatutkijaa, Pieta Mattila biolääketieteen laitokselta ja Talvikki Hovatta Suomen ESO-keskuksesta (ESO - European Southern Observatory). He kertovat omasta tutkimuksestaan ja siitä, miten kollegium on vaikuttanut heidän tutkijanuraansa. Tilaisuuden lopuksi kaksi pääpuhujaa tieteenalojensa huipulta, radiologian professori Anna-Liisa Brownell (Harvard Medical School) ja akatemiaprofessori ja akateemikko Eva-Mari Aro kertovat omasta tutkimuksestaan ja tutkijanurastaan.

Tilaisuudessa on kahvitauko ja lopussa tarjoilu, jonka aikana voi nauttia vapaamuotoisesta keskustelusta.

Luotu 30.11.2018 | Muokattu 04.12.2018