Luonnontieteiden talo II:n harjannostajaisia vietettiin Yliopistonmäellä

05.02.2015

Yliopistonmäellä valmistuu alueellisesti merkittävä peruskorjaushanke ensi syksynä. Luonnontieteiden talo II:n harjannostajaisia vietettiin 5.2.2015 uuden ruokalan tiloissa. Valmistuessaan rakennus tarjoaa tilat muun muassa Turun yliopiston ja Åbo Akademin it-laitoksille.

​Vuonna 1969 valmistunut Luonnontieteiden talo II kuuluu Aarne Ervin suunnittelemaan Yliopistonmäen rakennuskokonaisuuteen.

Luonnontieteiden talo II:n peruskorjaus etenee aikataulussaan, valmistumisajankohta on syys–lokakuu 2015. Käyttäjät pääsevät muuttamaan taloon arviolta joulukuussa. Rakennuksen bruttoala kasvaa korjauksen yhteydessä hieman ja on peruskorjauksen valmistuttua 12 930 brm2.

Kuvassa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen

Valmistuessaan talo saa uudet käyttäjät, kun sinne muuttaa Turun yliopiston kielikeskuksen ja IT laitoksen lisäksi myös Åbo Akademin IT laitos.

- Luonnontieteiden talo II sekä myöhemmin valmistuva Geotalo on suunniteltu niin, että toimimme Åbo Akademin kanssa aiempaa tiiviimmässä yhteistyössä. Uskon että yhteistyöllä pystymme tekemään entistä parempaa tutkimusta ja opetusta, arvioi Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen juhlapuheessaan.

Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa korosti Turun yliopiston ja Åbo Akademin pitkään jatkuneen yhteistyön siirtyvän uusien yhteisten tilojen myötä uudelle tasolle.

- Vahva keskittyminen auttaa menestymään tutkimuksessa ja opetuksessa, ja tavoitteena on, että Turku saataisiin piirrettyä entistä vahvemmin ICT-alan kartalle. On kiinnostavaa nähdä miten lisääntyvä yhteistyö vaikuttaa uusiin projekteihin ja uusiin ideoihin.

Peruskorjauksen myötä paremmin palvelevia tiloja

Peruskorjauksessa julkisivut ja talotekniikka uusitaan kokonaan. Julkisivun ulkonäkö säilyy entisellään. Sisätiloissa muutokset on suunniteltu sekä henkilökunnan että opiskelijoiden muuttuneiden tarpeiden pohjalta.

- Tarkoituksenmukaisten tutkimus- ja opetustilojen lisäksi on tärkeää luoda opiskelijoille ja opiskelijayhdistyksille uusia tiloja myös epämuodolliseen oleskeluun, Hupa totesi puheessaan.

Talon alimpaan kerrokseen saadaan yhteiskäyttöinen ravintola, mikä palvelee kaikkia talon ja alueen toimijoita.

Yliopistonmäki on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö, ja korjauksen suunnittelussa on kuultu Museovirastoa.

Peruskorjauksen rakennuttaa Suomen Yliopistokiinteistöt Oy ja pääsuunnittelijana toimii Arkkitehtitoimisto Matti Takala Oy. Pääurakoitsijana kohteessa on NCC Rakennus Oy ja rakennuttajakonsulttina toimii Ramboll CM Oy.

LR
Kuvat: Hanna Oksanen