Mainoksia, esitteitä, sanomalehtiä, julisteita - tule mukaan tutustumiskierrokselle Raision pienpainate-ja sanomalehtipalveluihin

10.09.2019

Turun yliopiston kirjastoon on vapaakappaleoikeuden kautta karttunut ainutlaatuinen pienpainatekokoelma. Se sijaitsee pääosin Raisiossa Turun yliopiston kirjaston sanomalehti- ja pienpainatepalveluissa. Pienpainatteet ovat arjen painatteita, jotka tarjoavat monipuolisen läpileikkauksen koko yhteiskuntaan, mm. hinnastot, vuosikertomukset, mainokset, julisteet, puhelinluettelot ja ravintoloiden ruokalistat.

Mikä ihmeen pienpainate?

Turun yliopiston kirjaston pienpainatekokoelma on melko ainutlaatuinen, sillä Turussa on Kansalliskirjaston jälkeen maan kattavin kokoelma pienpainatteita. Suurin osa aineistosta on luetteloimatonta, eikä siis löydy Volter-tietokannasta.

Turun yliopiston kirjasto on saanut kaikki suomalaiset sanomalehdet vapaakappaleina vuosina 1919–2007. Kokoelmasta voi saada käsiinsä niin pienet paikallislehdet kuin suurimmat päivälehdetkin. Lisäksi kokoelmassa on ulkosuomalaisia sanomalehtiä USA:sta, Kanadasta, Neuvosto-Karjalasta ja Ruotsista.

Vaikka vapaakappaleoikeus alkoi Turun osalta vuonna 1919, on sekä pienpainate- että sanomalehtikokoelmaan saatu lahjoituksina vanhempiakin julkaisuja.

Lue lisätietoja pienpainate-oppaasta

Lue myös tutkijahaastattelu: Pienpainatteita ja sanomalehtiä tutkimus- ja kirjailijantyön lähdeaineistona

Näe ja koe itse

Raisiossa (Kalustekatu 1 B) sijaitsevat Turun yliopiston kirjaston sanomalehti- ja pienpainatepalvelut.

Järjestämme kaikille avoimia kierroksia. Kierroksilla on tilaisuus tutustua Raision laajoihin varastotiloihin ja uskomattoman monipuolisiin pienpainate- ja sanomalehtikokoelmiin.

Kierros alkaa ala-aulasta 16.30 ja kestää noin 45 minuuttia. Kierrokselle mahtuu 15 henkilöä. Kierroksia pidetään:

11.9.
13.11.

Ilmoittaudu mukaan

Sähköposti: kirjasto@utu.fi
Puh.  050 349 4887

Voit myös varata kirjastokierrosajan omalle ryhmällesi.

Luotu 10.09.2019 | Muokattu 10.09.2019