Maisterin tutkintojen määrät selvässä kasvussa

20.09.2013

Turun yliopistossa on suoritettu ahkerasti maisterin tutkintoja tänä vuonna. Elokuuhun mennessä yliopistosta on valmistunut jo 1200 maisteria. Se on viidenneksen enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

​Kohonneiden maisterintutkintomäärien taustalla on useita tekijöitä. Yksi niistä on yliopistossa tehty pitkäjänteinen työ opintojen sujuvoittamiseksi.

– Opintoaikojen rajaus varmasti osaltaan vaikuttaa kasvaneisiin tutkintomääriin. Lisäksi nyt alkavat näkyä tulokset siitä pitkäjänteisestä työstä, jota Turun yliopistossa on tehty koulutuksen kehittämiseksi, opintojen etenemisen sujuvoittamiseksi ja opinto-ohjauksen parantamiseksi, koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö pohtii.

Pyykön mukaan myös tiedekunnat ovat yhä tietoisempia valmistumisen tärkeydestä ja kehittävät toimintojaan, jotta opiskelijoiden opinnot etenevät mahdollisimman sujuvasti.

Opintojen laatuun tyytyväiset opiskelijat valmistuvat nopeasti

Maisterintutkintojen lisäksi myös alempia korkeakoulututkintoja sekä tohtorin tutkintoja on suoritettu hieman viime vuotta ahkerammin. Kandidaatin tutkinnon on suorittanut tänä vuonna jo noin tuhat opiskelijaa. Tohtoreita on väitellyt Turun yliopistossa tänä vuonna noin 80.

Viime vuonna Turun yliopistosta väitteli ennätykselliset 182 tohtoria. Yliopisto on jo pitkään kehittänyt tutkijakoulujärjestelmää palvelemaan paremmin tohtorintutkintoa suorittavia, mikä näkyy nyt valmistuneiden tohtorien määrässä.

Tutkintomäärien kohotessa yliopisto pitää tiukasti kiinni tutkintojen korkeasta laadusta. Pyykön mukaan yliopistojen olisi todella lyhytnäköistä tehdä määrää ilman laatua.

– Olemme tehneet palautekyselyistä mielenkiintoisen havainnon. Kandivaiheen kyselyssä tyytyväisyys opintojen laatuun korreloi varsin pitkälle opintojen etenemisen kanssa: mitä tyytyväisempiä opiskelijat ovat, sitä nopeammin he valmistuvat, Pyykkö kertoo.

Hannu Aaltonen

Luotu 20.09.2013 | Muokattu 07.07.2021