Mansikka, mustikka ja vadelma ovat marjoista miellyttävimmät

21.03.2013

Tutuimmat marjat maistuvat ihmisille parhaiten, selvisi elintarvikekemian opiskelija Tuija Nivan lopputyöstä. Testiryhmä vierasti etenkin pihlajanmarjaa ja marja-aroniaa.

​Tuija Nivan tutkimuksessa marjojen miellyttävyyttä arvioitiin asteikolla 1-9.

​– Marjat ovat aina kiinnostaneet minua ja syön niitä itsekin paljon. Pienempänä on tullut istuttua usein mustikkametsällä, kertoo Niva, joka tarkastelee lopputyössään marjojen miellyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä.

Niva esitteli tutkimustuloksiaan biokemian ja elintarvikekemian laitoksen Nuoret tutkijat -tapahtumassa. Nuorten tutkijoiden tutkimusjulisteet ovat esillä Arcanumin aulassa 19.–22.3.2013, ja tapahtumassa voi käydä kuuntelemassa myös päivittäisiä seminaariesityksiä.

Miellyttävyyden, tuttuuden ja käytön arviointi

Marjojen miellyttävyyteen vaikuttavia tekijöitä Niva selvitti internet-kyselyn ja aistinvaraisen arvioinnin avulla. Kyselyyn vastasi 358 henkilöä, jotka arvioivat marjojen miellyttävyyttä, tuttuutta ja käyttöä. Vastaajat pohtivat myös, kuinka he suhtautuvat ennestään tuntemattomiin ruokiin ja ruuan terveellisyyteen.

Kyselystä selvisi, että mansikka, mustikka ja vadelma ovat miellyttävimpiä, tutuimpia ja käytetyimpiä marjoja.

– Mitä uutuudenpelkoisempi vastaaja oli, sitä vähemmän miellyttäviksi hän arvioi tutkittavat marjat. Mielenkiintoista oli, että internet-kyselyyn vastanneet pitivät karpaloa ja marja-aroniaa selvästi miellyttävämpinä kuin aistinvaraiset arvioijat, Niva kommentoi.

Aistinvaraisesti marjoja arvioinut 88-henkinen testiryhmä kiinnitti huomiota marjojen makuun, hajuun ja ulkonäköön. Marjat tarjoiltiin soseutettuina, eikä arvioitavan marjan nimeä paljastettu.

Vähiten miellyttävinä marjoina aistinvaraiset arvioijat pitivät marja-aroniaa ja internet-kyselyyn vastanneet pihlajanmarjaa. Suosituimmiksi marjoiksi aistiryhmän keskuudessa kohosivat jälleen vadelma, mansikka ja mustikka.

– Marjojen miellyttävyyttä tarkastelemalla saadaan selville, kuinka arvioijat suhtautuvat vieraisiin marjoihin. Jos vieraat marjat tulisivat ihmisille tutummiksi, käyttö saattaisi lisääntyä, Niva toteaa.

Tapahtuma jäljittelee kansainvälisiä konferensseja

Nuoret tutkijat -tapahtuma vastaa kulultaan kansainvälisiä tieteellisiä konferensseja ja tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella tieteellisen tutkimuksen esittelyä.

– Tapahtumassa henkilökunta, opiskelijat ja vierailijat pääsevät seuraamaan bio- ja elintarviketieteiden ajankohtaista tutkimusta. Mielestäni opiskelijoiden esitykset ja tutkimukset ovat hyvin korkeatasoisia, eivätkä jää lainkaan jälkeen kansainvälisistä konferensseista. Saan olla ylpeä opiskelijoista, molekulaarisen biotekniikan ja diagnostiikan opettaja Hanna Sanmark sanoo.

nuoret_tutkijat-3_480px.jpg

Nuoret tutkijat -tapahtuma järjestettiin 31. kerran ja se keräsi jälleen yleisöä ihmettelemään opiskelijoiden tutkimusjulisteita.

Jenni Valta
Luotu 21.03.2013 | Muokattu 30.10.2020