Markku Wileniuksen professoriluento 18.3.

04.03.2015

Professori Markku Wilenius pitää professoriluentonsa Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa 18. maaliskuuta 2015 klo 18 alkavassa tilaisuudessa aiheesta ”Tulevaisuudentutkimuksen suuri linja”.

Turun yliopiston rehtori on nimittänyt 1.11.2014 lukien tulevaisuudentutkimuksen professorin työsopimussuhteiseen tehtävään VTT Markku Wileniuksen.

Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund kutsuu kunnioittavasti Wileniuksen professoriluentoa kuulemaan yliopiston opettajat, työntekijät ja opiskelijat sekä muut tieteen harjoittajat, ystävät ja suosijat.

Keskiviikkona 18.3.2015, klo 18.00-
Tauno Nurmela -sali, Turun yliopiston päärakennus

Samassa tilaisuudessa professoriluentonsa pitävät Markku Wileniuksen lisäksi professori Lauri Paltemaa (Itä-Aasian nykyhistoria ja politiikka) sekä professori Harri Niinikoski (lääketieteellinen ravitsemusoppi).

Markku Wilenius

Markku Wilenius syntyi Helsingissä vuonna 1961. Hänen isänsä on filosofian professori (emer.) Reijo Wilenius ja äiti fil. maist. Aijami Wilenius. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin Rudolf Steiner -koulusta 1981. Wilenius suoritti perustutkintonsa Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkijanuransa lähti käyntiin 1992 hänen päästessään tutkijaksi Suomen Akatemian ilmastonmuutoksen tutkimusohjelmaan. Hänestä tuli yhteiskuntatieteiden lisensiaatti vuonna 1995 hänen ollessaan Jyväskylän yliopiston jatkotutkija.

Vuonna 1996 hänet rekrytoitiin Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskukseen koordinaattoriksi Suomen Akatemian rahoittamaan monivuotiseen “Citizenship and Ecomodernization in the Information Society. Futures Approach” -tutkimushankkeeseen. Hän väitteli seuraavana vuonna Helsingin yliopistossa yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen liittyvällä väitöskirjallaan ”Faust on Wheels: Conceptualizing Modernization and Global Climate Change”.

Vuonna 1999 hänet valittiin Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtajaksi. Hän oli tässä toimessaan vuosina 1999–2001 sekä 2003–2005. Vuonna 2004 hänet valittiin Turun kauppakorkeakoulun tulevaisuudentutkimuksen professoriksi, jossa tehtävässä hän toimi aina vuoteen 2012 asti. Joulukuusta 2007 lähtien hän toimi kolme vuotta päätoimisesti maailman suurimman yksityisen vakuutusyhtiön Allianzin ylimmässä johdossa ja neuvonantajana toimien mm. heidän strategiayksiön johtajana.

Wilenius on toiminut lukuisten valtionhallinnon toimikuntien puheenjohtajana ja jäsenenä. Tällä hetkellä hän toimii mm. jäsenenä Valtioneuvoston kanslian asettamassa Ennakointiluotsissa, jonka tehtävänä on johtaa, koordinoida ja tehdä näkyväksi kansallista ennakointitoimintaa. Hän on myös Suomen IPCC toimikunnan jäsen. Lisäksi hän toimii kutsuttuna asiantuntijana Eurooopan Komission Research & Innovation direktoraatille. Hän on kahden merkittävän tutkimusta rahoittavan säätiön, Walter Ahlströmin säätiön ja Runar Bäckströmin säätiön puheenjohtaja. Hänet on myös valittu kansainvälisen Rooman klubin jäseneksi. Markku Wilenius on palkittu vuonna 2001 kansainvälisellä Aurelio Peccei -palkinnolla ja Emerald Literary Network palkitsi 2009 hänen artikkelinsa Taming the Dragon. How to Tackle the Challenge of Futures Foresight arvosanalla “The most outstanding article of the year”.

Wilenius on toiminut useiden kymmenien kansallisten ja kansainvälisten tutkimusprojektien johtajana ja tutkijana. Tutkimusaiheet ovat olleet moninaiset: esimerkiksi mobiiliteknologian, ilmastonmuutoksen, ruoan, kulttuurin, luovan pääoman, turvallisuuden, media-alan ja koulutuksen tulevaisuus. Hän on vetänyt tutkimus- ja kehittämishankkeita mm. metsäteollisuudelle ja finanssialalle.

Viime vuosina hän on tutkinut eriyisesti talouden ja yhteiskunnan pitkiä aaltoja. Tähän tutkimukseen perustuen häneltä on ilmestynyt englanninkielinen raporttti sekä muutama kansainvälisissä tiedelehdissä julkaistu artikkeli. Myöhemmin keväällä ilmestyy teemasta Otavan julkaisemana suomenkielinen kirja. Vuoden 2015 alusta lähti Wileniuksen johtamana käyntiin uusi laaja empiirinen tutkimushanke, jossa tutkitaan uusia organisoitumisen muotoja. Tutkimuskohteina ovat Reaktor, Kone ja Stora Enso.

Wilenius on julkaissut yksin tai kollegan kanssa 7 monografiaa sekä yli 20 kansainvälistä referee-julkaisua. Hänestä on tehty satoja haastatteluja eri medioissa Suomessa ja ulkomailla ja hänen kirjoituksiaan on julkaistu laajasti julkisessa sanassa. Hän on tehnyt tulevaisuusaiheisen televisio-ohjelmasarjan. Hän on palvellut varusmiehenä laivastossa.

Hän elää vaimonsa kanssa Etelä-Helsingissä, heidän kaksi aikuista poikaa opiskelevat yliopistossa Espanjan Segoviassa ja Helsingin Viikissä. Harrastuksista mainittakoon basson soittaminen bändissä, monipuolinen liikunta (mm. Tukholman maraton 2014), puutarhanhoito, vanhan saaristokesähuvilan kunnostus, purjehdus ja muu veneily sekä astanga-jooga.

Luotu 04.03.2015 | Muokattu 29.07.2021