Matka Suomen ensimmäiseksi naisjuristiksi

23.01.2019

Turun yliopiston oikeushistorian professori Mia Korpiola toimi tammikuussa Helsingissä järjestetyillä Tieteen päivillä puheenjohtajana sessiossa ”Rohkeasti ammattiin: ensimmäisten suomalaisnaisten matka lääkäreiksi, juristeiksi ja papeiksi”.

Mia Korpiola puhui vuonna 1878 Turussa syntyneestä Agnes Lundellista, josta tuli Suomen ensimmäinen naisjuristi.

– Lundell haastoi oman mukavuutensakin kustannuksella järjestelmää sekä kyseenalaisti vallitsevia käsityksiä ja normeja, Korpiola totesi.

Samassa sessiossa dosentti Heini Hakosalo Oulun yliopistosta kertoi naisten matkasta lääkärinuralle 1800-luvun Suomessa ja dosentti Päivi Salmesvuori Helsingin yliopistosta naisten pitkästä tiestä alttarille evankelisluterilaisessa kirkossa.

Katso tilaisuuden tallenne Tiedetv:stä

Luotu 23.01.2019 | Muokattu 23.01.2019