MatSurf-seminaarista uutta tietoa metallipintojen tutkimukseen

20.11.2013

MatSurf-seminaarin yhdeksi pääpuhujaksi kutsuttu professori Levente Vitos Tukholman Kuninkaallisesta teknillisestä korkeakoulusta esitelmöi Turun yliopistolla 18.11. otsikolla Metalliset pinnat ja rajapinnat.

​Soveltavan materiaalifysiikan professori Levente Vitos Kuninkaallisesta teknillisestä korkeakoulusta havainnollisti esitelmäänsä kaavioin.

​Vitos’n esitelmä kuultiin osana Turku University Centre for Materials and Surfaces -organisaation järjestämää vuosiseminaaria. Seminaarin aiheena oli tällä kertaa materiaalitutkimus.

Turku University Centre for Materials and Surfaces on seitsemästä eri tutkimusyksiköstä koostuva keskus, joka toimii katto-organisaationa Turun yliopiston materiaalitutkijoille ja opiskelijoille.

Haasteellinen tutkimusala

Vitos tutkii metallien pintaenergioita ja -jännitteitä sekä rajapintojen kiderakenteiden vikoja.

Vitos’n mukaan usein huomioimatta jätetyllä magnetismilla on odottamattoman suuri vaikutus planaarisiin eli pintatasoilla ilmeneviin viallisuuksiin. Esitelmässään Vitos havainnollisti atomitason planaaristen puutteiden ja makroskooppisten ominaisuuksien keskinäistä riippuvuutta.

– Tällaisten suureiden mittaamista on tavallisesti pidetty vaikeasti tai jopa mahdottomasti mitattavina. Ne ovat kuitenkin välttämättömiä makroskooppisille kuvauksille ja lähtökohta teoreettiselle mallinnukselle, Vitos totesi.

Uusia työkaluja

Vitosin harjoittama kvanttifysiikkaan pohjautuva moderni laskennallinen fysiikka tarjoaa ratkaisun ongelmaan. Teoria tarjoaa Vitos’n mukaan huomattavan määrän uusia työkaluja metallipintojen ominaisuuksien tutkimiseen.

Periaatteiden mallintamisessa Vitos piti tärkeänä käytettävän 2D-järjestelmien sijaan uusia 3D-menetelmiä, jotka tuovat esiin eriäviä magneettisia ja kemiallisia ominaisuuksia.

– Näiden teoreettisten periaatteiden kehittämisellä on suuri merkitys esimerkiksi tulevaisuuden teräksen muotoiluun ja käyttöön, Vitos korosti.

Vitos koordinoi parhaillaan kansainvälistä tutkijajoukkoa, johon kuuluu yli 120 tutkijaa 15 eri maasta.

Matilda Herjanto

Luotu 20.11.2013 | Muokattu 08.07.2021