Matti Rihko Turun yliopiston hallituksen puheenjohtajaksi

16.01.2014

Turun yliopiston hallitus valitsi 16.1. keskuudestaan puheenjohtajakseen Raisio oyj:n toimitusjohtaja Matti Rihkon. Varapuheenjohtajaksi valittiin valtiotieteiden tohtori Cay Sévon.

Yliopiston uusi hallitus päätti puheenjohtajavalinnasta ensimmäisessä kokouksessaan torstaina 16.1. Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisten jäsenten joukosta.

Yliopiston hallitukseen kuuluu kymmenen henkilöä. Yliopistoyhteisön ulkopuolisina jäseninä hallituksessa ovat Rihkon ja Sévonin lisäksi Tampereen teknillisen yliopiston professori Jaakko Astola ja emeritusmaaherra Rauno Saari. Yliopistoyhteisöstä hallitukseen kuuluvat professorit Anne Kovalainen ja Jyrki Heino, tietoturvapäällikkö Mats Kommonen, dosentti Maija Peltola ja opiskelijajäsenet Jukka Koivisto ja Aku Kähkönen.

Uuden hallituksen kausi alkoi vuoden 2014 alussa ja päättyy muiden kuin opiskelijaedustajien osalta vuoden 2017 lopussa. Opiskelijajäsenten kausi on kaksivuotinen.

Hallitus on yliopiston ylin päättävä toimielin. Yliopistolain mukaan hallituksen tehtävänä on muun muassa päättää yliopiston toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista, strategiasta ja ohjauksen periaatteista.

Matti Rihko on valmistunut Turun kauppakorkeakoulusta kauppatieteiden maisteriksi ja Turun yliopistosta psykologian maisteriksi. Hän on toiminut vuodesta 2006 Raisio Oyj:n toimitusjohtajana. Yliopisto myönsi Rihkolle vuonna 2010 Vuoden Alumnin tunnustuksen toiminnastaan Turun yliopiston kehittämiseksi. Rihko toimi yliopiston hallituksessa jäsenenä myös edellisellä kaudella 10.8.2009–31.12.2013.Tätä ennen hän toimi Turun kauppakorkeakoulun hallituksessa.

TK

Luotu 16.01.2014 | Muokattu 14.07.2021