Medix-palkinto professori Johanna Ivaskan tutkimusryhmälle

30.10.2012

Tutkijat löysivät tulehdus- ja syöpäsolujen aktiivisuutta säätelevän sharpiini-proteiinin.

Professori Johanna Ivaskan johtama tutkimusryhmä vastaanottaa 20 000 euron suuruisen Medix-palkinnon 10. syyskuuta. Palkinto myönnetään suomalaiselle biolääketieteen tai kliinisen tutkimuksen alan vuonna 2011 julkaistulle artikkelille. Ryhmä julkaisi artikkelin arvotetussa Nature Cell Biology -lehdessä.

Tutkimus osoittaa, että tulehdus- ja syöpäsolujen liikkumista ja toimintaa säätelee sharpiini-proteiini. On todennäköistä, että uudella löydöllä on tärkeä rooli myös muissa sairauksissa, kuten Crohnin taudissa, psoriasiksessa, reumassa ja MS-taudissa.

Tutkimusryhmän jäsenet Juha Rantala ja Jeroen Pouwels tunnistivat sharpiinin solusiruseulontamenetelmän avulla. Menetelmä mahdollistaa koko genomin kaikkien geenien vaikutusten tutkimisen yhdellä koejärjestelyllä.

Palkinnon lahjoittaja on Oy Medix Ab, jonka omistavat Minervasäätiö, Folkhälsanin Tutkimussäätiö ja Liv och Hälsa r.f. Palkinnon voittajan valitsi asiantuntijatoimikunta. Palkinto luovutetaan 25. kerran.

Kuvateksti: Professori Ivaska työskentelee Turun yliopistossa ja VTT:llä.

TK

Luotu 30.10.2012 | Muokattu 16.10.2020