Mendeley Desktop -viitteidenhallintaohjelman asennusmahdollisuus loppuu 1.9.2022

01.09.2022

Mendeley Desktopia ei enää voi asentaa 1.9.2022 jälkeen, aikaisemmin asennettujen Desktop-ohjelmien käyttöä voi jatkaa.

Mendely Desktopin sijasta voi asentaa uudemman Mendeley Reference Manager -viitteidenhallintaohjelman. Tällä hetkellä Mendeley Reference Manager ei ole ominaisuuksiltaan täysin saman veroinen kuin Desktop, esimerkiksi tuplatietueiden poisto, viittaustyylien muokkaus tai PubMed-tietueiden massaimportointi ei ole mahdollista. Nämä toiminnallisuudet löytyvät Zoterosta, joka on toinen kirjaston tukema viitteidenhallintaohjelma.

Mendeley ja Zotero ovat ilmaisia viitteidenhallintaohjelmia, joita kirjasto esittelee verkkosivuillaan ja on tarjonnut niin koulutuksia kuin tukea molempien ohjelmien peruskäyttöön. Zoteron ja Mendeleyn esittelyjä jatketaan sovitusti kirjaston opetuksissa. Kirjaston verkkosivuilta löytyy ohjeita itseopiskeluun (Zotero, Mendeley). Kaikille avoimia koulutuksia kirjasto järjestää jatkossa Zoterosta.

Viitteidenhallintaohjelmia on useita erilaisia ja niihin voi tutustua mm. Wikipedian vertailusivujen kautta ja valita itselleen sopivimman.

Lisätietoa osoitteesta: tietopalvelu@utu.fi

Luotu 01.09.2022 | Muokattu 02.09.2022