Menestystä Turun yliopistolle eurooppalaisessa oikeustapauskilpailussa

24.04.2014

Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan joukkue on menestynyt kansainvälisesti arvostetussa European Law Moot Court (ELMC) -oikeustapauskilpailussa.

​Saara Ingström, Juho Hellgren, Mirka Kuisma sekä Leuvenin joukkueen edustaja.

Joukkueen jäsen Mirka Kuisma palkittiin Euroopan unionin tuomioistuimessa Luxembourgissa 28.3.2014 järjestetyssä loppufinaalissa parhaana komission edustajana. Joukkueen kaksi muuta jäsentä, Saara Ingström ja Juho Hellgren, sijoittuivat sijoittuivat joukkuekilpailussa kahdeksan parhaan joukkoon.

Minkälainen kilpailu European Law Moot Court on?

Jo vuodesta 1988 asti järjestetyssä ELMC -kilpailussa simuloidaan Euroopan unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisumenettelyä. Opiskelijoiden tehtävänä on edustaa fiktiivisessä oikeusriidassa prosessin osapuolia tuomioistuimen edessä, joka koostuu EUT:n tuomareista sekä erilaisista EU-oikeuden asiantuntijoista. Ensimmäisessä vaiheessa joukkueet laativat kirjelmät kantajan ja vastaajan puolesta, joiden perusteella 48 joukkuetta karsitaan jatkoon neljään alueelliseen finaaliin.

Tänä vuonna riita koski unionin kansalaisten oikeutta vapaaseen liikkuvuuteen sekä rajat ylittävään terveydenhoitoon. Kantajat (kuvitteelliset unionin kansalaiset ja heidän perheenjäsenensä) vetosivat prosessissa muun muassa EU:n perusoikeuskirjaan sekä ihmisten ja palveluiden vapaaseen liikkuvuuteen.  Vastapainona oli valtion (kuvitteellinen EU-jäsenmaa) intressi kansalliseen itsemääräämisoikeuteen ja sosiaaliturvajärjestelmän rahoituksen turvaamiseen sekä EUT:n toimivallan rajat.

Alueelliset finaalit

Alueellisissa finaaleissa opiskelijat jakautuvat edustamaan henkilökohtaisesti prosessin eri osapuolia: kantajaa ja vastaajaa joukkuekilpailuun sekä yksilökilpailuun finaalista riippuen joko komission edustajaa tai julkisasiamiestä.

Finaaleissa opiskelijat esittävät argumenttinsa tuomioistuimen edessä suullisesti ranskaksi ja englanniksi.  Tuomioistuin kuulee kaikkia prosessin osapuolia useiden istuntojen aikana ja alueellisista finaaleista jatkoon loppukilpailuun selviytyy kustakin neljästä finaalista korkeimman pistemäärän saavuttanut joukkue sekä kaksi komission edustajaa ja kaksi julkisasiamiestä. Loppukilpailu käydään Luxembourgissa EU-tuomioistuimessa, jossa tuomioistuimen tuomarit palkitsevat parhaan joukkueen, komission edustajan ja julkisasiamiehen.

Kilpailun merkitys opiskelijoille

ELMC tarjoaa opiskelijoille mielekkään tavan kehittää omaa osaamistaan EU-oikeudessa ja suullisessa esiintymisessä. Opiskelijoiden ohella kilpailu vetää puoleensa paljon EU-oikeuden asiantuntijoita, professoreita ja tuomareita. Kilpailu tarjoaakin loistavan mahdollisuuden tavata muita samanhenkisiä opiskelijoita ja tutustua päivittäin EU-oikeuden kanssa työskenteleviin alan huippuosaajiin. Menestys kilpailuissa voikin usein johtaa harjoittelupaikkaan kotimaassa taikka ulkomailla.

Perinteiseen opiskeluun verrattuna oikeustapauskilpailut asettuvat johonkin opiskelun ja  työelämän väliin. Oikeustapauskilpailussa opiskelijat työskentelevät  ”todellisen” oikeusriidan parissa ja luovat itse parhaimmaksi katsomansa argumentit edustamansa osapuolen asian ajamiseen. Opiskelijat ovat itse vastuussa aikataulusta, tutkimustyöstä ja kirjelmien sekä suullisten esitysten valmistelusta. Kilpailun myötä argumentaatio-, projektinhallinta- ja ryhmätyöskentelytaidot kehittyvät huomaamatta. Luonnollisesti myös opiskelijan kielitaito paranee ja riidan kohteena olevan oikeudenalan tietämys konkretisoituu.

Oikeustapauskilpailut edellyttävät myös pitkäjänteistä työntekoa ja hyvää ryhmähenkeä. Vaikka kilpailut ovat keskimäärin työläämpiä kuin perinteiset yliopistokurssit, ne ovat myös usein monin verroin palkitsevampia. Omien argumenttien esittäminen arvovaltaisen tuomioistuimen edessä, jonka jäsenet hiillostavat opiskelijoita kysymyksillään yrittäen löytää niistä aukkoja, on mahtava kokemus. Sen jälkeen tietää selviytyvänsä mistä tahansa.

Teksti: Saara Ingström, Juho Hellgren ja Mirka Kuisma
Kuva: Saara Ingström