​Metsäalan tulevaisuusnäkymiä 2020-luvulla

18.04.2018

Lehdistötiedote: Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, 17.4.2018

Seminaari, tulevaisuusverstas ja verkostoitumistilaisuus Hämeenlinnassa 19.4.2018.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun järjestämässä seminaarissa pureudutaan metsäalan yrittäjien tulevaisuuden mahdollisuuksiin muuttuvassa toimintaympäristössä. Seminaarissa kuullaan kuusi tiivistä esitystä alan uusista avauksista ja tulevaisuuden näkymistä. Tulevaisuusverstaassa työskennellään konkreettisten strategisten tavoitteiden ja toimenpide-ehdotusten muodostamiseksi.

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, joka järjestetään torstaina 19.4.2018 klo 8.30 alkaen HAMKissa, Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa (Vankanlähde 9, C-rakennus, B-auditorio, Hämeenlinna).

Tulevaisuuden ennakointi kiinnostaa metsäalan yrityksiä. Alan toimintaympäristön muuttuminen viime vuosikymmenen aikana ajaa yrityksiä tarkastelemaan osaamistaan muuttuneessa tilanteessa sekä uudistamaan omaa liiketoimintaansa vastaamaan paremmin nykyisen arvoverkon vaatimuksia.

– Ennakointiajattelu ja -työ valmistavat yrityksiä varautumaan tulevaisuuteen ja kehittämään tuotteita tai palveluja pitkäjänteisesti. Tulevaisuutta systemaattisesti ennakoivat yritykset ovat valmiimpia kohtamaan muutoksia, Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen toteaa.

Seminaarin esitykset luovat hyvän katsauksen metsäalan uusista kehityssuunnista. Verstaassa työstetään uusia tuotteita ja palveluja sekä luodaan tiekarttaa siihen, millaista yhteistyötä muutokset voivat edellyttää tai mahdollistaa.

Seminaarin ohjelma:

Tutkimusjohtaja Paula Horne, Pellervon taloustutkimus PTT:stä avaa seminaarin kello 9:00. Hänen jälkeensä ohjelmassa kuullaan yritysten puhujien esitykset seuraavista aiheista:
  • Puusta on moneksi – Kotkamillsin tarina, HR-johtaja Jyri Lippo, Kotkamills Oy
  • Virtuaalimetsä - Datamaailman ja luontokokemuksen rajapinnassa, Timo Korkalainen, Ctrl Reality
  • Tieto liikkuu – Mitä hyötyä yrittäjälle, Simo Jaakkola, Koneyrittäjien Liitto
  • Tulevaisuuden metsäkone, Sami Törmä, John Deere, tuotekehitys
  • Metsäalan yrittäjä 2030 – Mikä muuttuu yrittäjän arjessa, operaatioesimies Teemu Tolppa, Metsäkonepalvelu Oy
Tilaisuudessa on mahdollisuus tutustua näytteilleasettajien ständeihin.

Tilaisuuden järjestää Uudistuva metsäyrittäjä -hanke. Turun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Hämeen ammattikorkeakoulun hankkeessa luodaan metsäpalvelu- ja koneyrittäjille uudenlaista, tulevaisuuden liiketoimintaa ja tuotteistetaan metsien hoitoon ja puunhankintaan liittyviä palveluja yhteistyössä koneyrittäjien kanssa. Hyödyntämällä olemassa olevia teknologisia ratkaisuja ja digitalisaation mahdollisuuksia yrittäjät voivat parantaa kilpailukykyään, laajentaa asiakaskuntaansa sekä lisätä kustannustehokkuuttaan ja tunnettuuttaan sekä voivat löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Lisätietoja:

Hilkka Halla, projektipäällikkö, Turun yliopisto, kauppakorkeakoulu, CCR-tutkimuspalvelut, 044-2937535, hilkka.halla@utu.fi

Minna Palos, koulutussuunnittelija, HAMK, 040 5677627, minna.palos@hamk.fi

Luotu 18.04.2018 | Muokattu 18.04.2018