Mielenterveyttä edistävät sivustot saivat arvostetun laatumerkinnän

19.01.2016

MieliNet tarjoaa apua vakavien mielenterveyshäiriöiden käsittelyyn ja DepisNet tukee nuoria elämänhallinnassa. Turun yliopistossa kehitetyille mielenterveyttä edistäville sivustoille myönnettiin arvostettu kansainvälinen laatusertifikaatti.

​MieliNet ja DepisNet -sivustoille myönnetty Health On the Net -koodi (HON–koodi) osoittaa, että sivustojen sisältämä tieto on arvioitu luotettavaksi ja eettisesti hyväksyttäväksi. Sivustot saivat HON-merkinnän tiedettävästi ensimmäisinä mielenterveyttä käsittelevinä terveyssivustoina Suomessa.

– Yleinen ongelma internetissä ja sosiaalisessa mediassa kuvatussa terveystiedossa on, että tieto on usein negatiivisesti värittynyttä mielenterveyskysymysten osalta, sisältö on huonolaatuista ja julkaisijat ovat epävirallisia tahoja. Saamamme laatusertifikaatin avulla voimme osoittaa, että mielenterveyttä koskevaa tietoa voidaan välittä selkeästi, luotettavasti ja asiakaslähtöisesti. Olemme erityisen ylpeitä siitä, että sivustot on kehitetty asiakkaiden, asiantuntijoiden ja tutkijoiden välisenä yhteistyönä ja sen sisältö perustuu tutkimukseen, kuvaa hoitotieteen professori Maritta Välimäki Turun yliopistosta.

MieliNet-sivusto on parhaillaan käytössä psykiatrisissa organisaatioissa. Sivuston kehittäminen on alkanut jo 90-luvun lopussa ja parhaillaan se on testikäytössä myös omaisille ja läheisille. Luotettavan tietosisällön lisäksi sivusto tarjoaa paikan itsehoitoon.

DepisNet on tarkoitettu tietolähteeksi nuorille, jotka tarvitsevat tietoa masennuksesta ja arjessa selviytymisestä. Sivuston sisältämät itsehallintatehtävät auttavat nuoria pohtimaan omaa tilannettaan asiantuntijoiden kanssa.

– Kehittämiemme sivustojen pääasiallisena tarkoituksena ei ole korvata täysin tavanomaista hoitoa. Viimeaikaiset lukuisat tutkimukset ovat nimittäin osoittaneet, että asiakkaat jättävät usein mielenterveyden sähköiset itseapuohjelmat kesken, mikäli heidän edellytetään toimivan niissä täysin itsenäisesti, Välimäki sanoo.

Mahdollisuus nimettömyyteen ja ammattiapu voivat nopeuttaa hoitoon hakeutumista

Mielenterveyteen liittyvät kysymykset koskettavat nykyään yhä useampia. Luotettavien vastausten saaminen itseä tai läheistä askarruttaviin kysymyksiin saattaa Välimäen mukaan huojentaa epävarmassa ja hämmentävässä tilanteessa. Mahdollisuus asioiden käsittelyyn nimettömänä sekä ammattilaisen apu saattavat nopeuttaa hoitoon hakeutumista ja edesauttaa toipumista.

Perinteisesti mielenterveyspalvelut perustuvat kasvokkain tapahtuviin hoitomenetelmiin. Välimäen mukaan niiden rinnalle tarvitaan keinoja, jotka helpottavat tuen saamista, madaltavat kynnystä hakea apua ja parantavat hoitoon sitoutumista. Sähköiset menetelmät avaavat tähän uuden mahdollisuuden.

– Asiakkaan itsenäisyys ja sähköinen toimintaympäristö ovat tärkeitä tavoitteita terveydenhuollolle. Tekniikka on kuitenkin vain apuväline, eikä se ratkaise kaikkia ongelmia.  Kokemuksemme mukaan myös henkilökunta tarvitsee tukea sähköisten välineiden käyttöönottoon. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimustietoa siitä, miten tekniikasta saadaan paras hyöty. Mielenterveysasioiden parissa tehdyn laajan tutkimuskokemuksemme ansiosta haluamme toimia edelleen realistisesti asiakkaita kuunnellen, Välimäki tiivistää.

HON-laatusertifikaatin myöntää sveitsiläinen organisaatio Health On the Net Foundation. Sertifikaatti on vanhin ja käytetyin arviointimenetelmä kuvaamaan sitä, että internetissä oleva terveystieto on eettisesti hyväksyttävää ja luotettavaa. HON-koodi on suunnattu palvelemaan niin kansalaisia, terveydenhuollon ammattilaisia kuin sivustojen julkaisijoitakin.

JV

Luotu 19.01.2016 | Muokattu 10.08.2021