Mika Aaltonen valittiin Turun kauppakorkeakoulun vuoden alumniksi

07.12.2012

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun vuoden 2012 alumniksi on valittu KTT Mika Aaltonen. Valinta julkistettiin Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistyksen vuosittaisessa alumnitapahtumassa 27.10.2012.

Vuoden alumniksi valittu KTT Mika Aaltonen lukeutuu Suomen johtaviin tulevaisuudentutkijoihin. Hän on Aalto-yliopistossa strategiseen päätöksentekoon keskittyvän tutkimusalueen johtaja ja London School of Economicsin Senior Associate Researcher.

Kuluvana vuonna Aaltonen on valittu Royal Society of Artsin Itämeren alueen toiminnan johtajaksi, hän on julkaissut tanskalaisen Rolf Jensenin kanssa Mr & Mrs Future -kirjan kolmella mantereella ja perustanut presidentti Tarja Halosen kanssa Helsinki Sustainability Centerin rakentamaan tukevampaa päätöksenteon perustaa.

Aiemmin urallaan hän on toiminut tutkijana ja tutkimusjohtajana myös Turun kauppakorkeakoulun yritystoiminnan tutkimus- ja koulutuskeskuksessa sekä nykyisessä Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa.  Mika Aaltonen on valmistunut Turun kauppakorkeakoulusta kauppatieteiden maisteriksi vuonna 1994 ja kauppatieteiden tohtoriksi vuonna 1997.

‒ Opintojensa ohella Aaltonen loi uraa kansainvälisen tason jalkapalloilijana. Sittemmin hänen tieteelliset ansionsa puhuvat itse puolestaan. Mika Aaltonen on poikkeuksellinen yhdistelmä tiedemiestä ja huippu-urheilijaa, sanoo valinnan tehneen Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Lasse Kurkilahti.

Vuonna 1999 perustettu yhdistys valitsi vuoden alumnin nyt kahdeksannen kerran. Valinnalla halutaan korostaa Turun kauppakorkeakoulusta valmistuneiden monipuolista osaamista sekä sijoittumista yhteiskunnan eri aloille.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Aleksi Rajamäki