Mika Aaltosesta kauppakorkeakoulun vuoden alumni

01.11.2012

KTT Mika Aaltonen valittiin Turun yliopiston kauppakorkeakoulun vuoden 2012 alumniksi Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistyksen vuosittaisessa tilaisuudessa 27. lokakuuta. Valmistuneet kerääntyivät yhteiseen alumnitapahtumaan jo kolmannentoista kerran.

​Turun kauppakorkeakoulun alumnitapahtuma veti Osuuskauppa-saliin runsaan kuulija-
joukon.

​Vuoden alumniksi valittu KTT Mika Aaltonen lukeutuu Suomen johtaviin tulevaisuudentutkijoihin. Hän on Aalto-yliopistossa strategiseen päätöksentekoon keskittyvän tutkimusalueen johtaja ja London School of Economicsin Senior Associate Researcher. Aiemmin urallaan hän on toiminut tutkijana ja tutkimusjohtajana myös Turun kauppakorkeakoulun yritystoiminnan tutkimus- ja koulutuskeskuksessa sekä nykyisessä Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa.

‒ Opintojensa ohella Aaltonen loi uraa kansainvälisen tason jalkapalloilijana. Sittemmin hänen tieteelliset ansionsa puhuvat itse puolestaan. Mika Aaltonen on poikkeuksellinen yhdistelmä tiedemiestä ja huippu-urheilijaa, sanoo valinnan tehneen Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Lasse Kurkilahti.

Alumnitoiminta tiivistää työelämäyhteistyötä

Turun kauppakorkeakoulun Alumniyhdistys järjestää kauppakorkeakoulun kasvateille yhteisen tilaisuuden vuosittain. Alumnitoiminta on elinkeinoelämässä toimivien osaajien ja heidän entisen opinahjonsa välistä vuorovaikutusta.

– Alumnit on meille tärkeä sidosryhmä, heissä on valtavasti potentiaalia. Haluamme olla myös jatkossa vahva työelämän kumppani, Turun kauppakorkeakoulun johtaja Markus Granlund sanoi tilaisuuden avaussanoissa.

Päivän aikana kuultiin Turun kauppakorkeakoulun alumnien ajankohtaisia puheenvuoroja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kansainvälisistä asioista vastaava johtaja Jutta Immanen-Pöyry viihdytti yleisöä kertomalla työmatkoillaan kohdatuista kommelluksista. Lisäksi hän jakoi vinkkejä maailmanmatkaajille.

– Vuoden Japanin-reissu kasvatti minusta paremman esimiehen. Nyt ymmärrän nuoria perheitä ja sitä, minkälainen vastuu on lapsista ja miten asiat pitäisi järjestää. Kukaan ei tee työuraansa yksin, tsunamin keskelle alkuvuodesta 2011 joutunut Immanen-Pöyry painotti.

Turun kauppakorkeakoulun johtamisen ja organisoinnin professori, akatemiaprofessori Anne Kovalainen kiinnitti esityksessään huomiota tutkimusten kansainvälistymiseen ja opiskelijavaihtoon.

– Maailma on tutkimukselle hyvin tärkeä paikka, huomasin sen jo silloin, kun valmistuin ja tein väitöskirjaani. Maailma on täällä tänään, ja me olemme maailmalla yhtä aikaa. Kun tutkimuskysymykset jaetaan, ei kysytä, mistä maasta tutkijat ovat. Se on kansainvälisyyttä parhaimmillaan.

Lisäksi puheenvuoron pitivät HKScan Oyj:n toimitusjohtaja Hannu Kottonen, Metsä Boardin kaupallinen johtaja Juha Lounasvaara, Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna Arve ja mainostoimisto Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Eka Ruola.

Teksti: Aleksi Rajamäki, Taru Suhonen
Kuvat: AR