Mikä meistä tekee terveitä?

30.01.2013

Uusi oppikirja avaa terveyden ja sairauden ilmiöitä eri tieteenalojen näkökulmasta.

​Miten kulttuuriset käsityksemme sairastamisesta tai hyvästä hoidosta muovautuvat globaalin liikkuvuuden lisääntyessä? Määritteleekö hoitokäytäntöjen kehittyminen uudelleen käsityksiämme elämästä, ikääntymisestä tai kuolemasta?

Tämänkaltaisten ilmiöiden ymmärtämiseksi tarvitaan lääketieteellistä tietoa laajempaa katsantokantaa.

Eri tieteenalojen näkökulmia aiheeseen avataan Marja-Liisa Honkasalon ja Hannu Salmen toimittamassa uutuusteoksessa Terveyttä kulttuurin ehdoilla.

Teoksessa tarkasteluun nousevat muun muassa erilaisten sairauskäsitteiden historia ja ymmärrystapojen muutos, elinsiirtojen eettiset kysymykset, muuttuvat käsityksemme terveellisestä ruuasta sekä monikulttuurisuuden kohtaaminen terveydenhuollossa.

Kokonaiskuva hahmottuu tieteenalarajat ylittämällä

Terveyttä kulttuurin ehdoilla on ensimmäinen suomenkielinen teos, jossa terveyden aiheita tarkastellaan kulttuurisesta ja tieteidenvälisestä näkökulmasta.

Teos on ajankohtainen, sillä viime vuosina on syntynyt paljon uutta aihetta käsittelevää tutkimusta sekä kulttuurisen terveyden kysymyksiin keskittyviä opetusohjelmia.

- Artikkelikokoelman tarkoitus on luoda keskusteluyhteyksiä ja siltoja eri tieteenalojen  näkökulmien välille. Yhdessä eri tieteenalat voivat  ymmärtää kysymyksiä, joihin ei kyetä tyydyttävästi vastaamaan yhden yksittäisen tieteenalan piirissä, Honkasalo ja Salmi korostavat.

Teos koostuu kahdeksantoista suomalaisen tutkijan esseestä, joissa terveyden ja sairauden ilmiöitä tarkastellaan niin ajallisessa ja kulttuurisessa perspektiivissä, vallan ja normien teorioihin kytkeytyen kuin tutkimuksen metodologisesta näkökulmasta.

Artikkelikokoelma on suunnattu tutkimus- ja opetuskäyttöön, mutta tarjoaa hedelmällisiä pohdintoja myös päättäjille, terveydenhoitoalan ammattilaisille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.

Marja-Liisa Honkasalo toimii Kulttuurisen terveyden ja hyvinvoinnin professorina ja Hannu Salmi kulttuurihistorian professorina Turun yliopistossa.

Luotu 30.01.2013 | Muokattu 30.01.2013