Mika Scheinin: "Kemian nobelisteille todellinen työvoitto"

31.10.2012

Vuoden 2012 Nobelin kemianpalkinto myönnettiin yhdysvaltalaislääkäreille Brian Kobilkalle ja Robert Lefkowitzille.

​Kobilka ja Lefkowitz ovat tutkineet solukalvon läpäiseviä reseptoreita, joiden välityksellä solut reagoivat lähiympäristönsä kemiallisiin signaaleihin. Monet hermoston välittäjäaineet ja melkein puolet nykyisin käytetyistä lääkkeistä vaikuttavat näiden niin sanottujen G-proteiinikytkentäisten reseptorien välityksellä.

Turun yliopiston professori Mika Scheinin tuntee molemmat palkitut hyvin. Hän kuvailee Nobelin kemianpalkintoa Kobilkan ja Lefkowitzin työvoitoksi.

‒ Lefkowitz ja Kobilka todella ansaitsevat palkintonsa. Se on pitkäjännitteisen ja määrätietoisen työn tulosta. Kobilka on tutkimuksensa ohella ehtinyt pitää pienimuotoista lääkärinvastaanottoakin, mutta hän tekeekin parikymmentätuntista työpäivää ‒ hänen vuorokaudessaan on enemmän tunteja kuin muilla, Scheinin kertoo.

Scheinin on julkaissut nobelistien kanssa yhteensä kymmenen artikkelia, joista siteeratuin on Trends in Pharmacological Sciences -lehdessä julkaistu "Gene targeting ‒ Homing in on alpha2-adrenoceptor-subtype function". Scheinin on myös työskennellyt Lefkowitzin laboratoriossa Duken yliopistossa vuoden ajan. Kobilka puolestaan on vieraillut Turun yliopistossa useita kertoja.

Scheininin mukaan on yllättävää, että Nobelin kemianpalkinto myönnetään monitieteiselle tutkimukselle.

‒ Tutkimus yhdistelee lääketieteen, biokemian ja fysiikan aloja. Tämä ei ole niin sanotusti klassista kemiaa, Scheinin kertoo.

>> www.nobelprize.org

HA