Miljoonarahoitus aivosyövän uuden hoitostrategian kehittämiseen

16.06.2014

Jane ja Aatos Erkon Säätiö on myöntänyt lähes miljoonan euron rahoituksen Turun ja Helsingin yliopistojen yhteiselle tutkijaryhmälle, joka pyrkii ratkaisemaan aivosyövän hoidon haasteita. Onnistuessaan hanke loisi mahdollisuudet merkittäviin läpimurtoihin syöpähoidoissa.

​Uusista syöpälääkkeistä huolimatta syövän hoito on edelleen hankalaa. Osittain tämä johtuu siitä, että nykyisillä lääkekehitysstrategioilla voidaan kehittää lääkkeitä vain sellaisiin kohdeproteiineihin, joilla on tietynlainen rakenne (ns. druggable).

Ihmisen yleisin aivosyöpätyyppi, glioblastooma, on erittäin tappava tauti: potilaiden keskimääräinen elinikä diagnoosista on vain noin yksi vuosi. Glioblastooman hoidon tekee erityisen ongelmalliseksi kaksi seikkaa. Ensinnäkin aivojen verisuonten ympärillä oleva veri-aivoeste (Blood-Brain-Barrier, BBB) estää lääkemolekyylien kulkeutumisen verestä aivoihin. Toiseksi glioblastoomasolut ovat resistenttejä useimmille nykyisin käytössä oleville lääkeaineille.

Uusi hoitostrategia perustuu RNAi-terapiaan, jossa syöpää edistävien proteiinien tuotanto, riippumatta niiden rakenteesta, voidaan estää lyhyillä solujen sisälle kuljetettavilla RNA-juosteilla. Nämä kuljetaan glioblastoomasoluihin aivoveriesteen läpi käyttäen työryhmän kehittämiä työkaluja.

Työryhmällä on hyvät valmiudet onnistua tavoitteessaan, sillä työryhmän johtaja Turun yliopiston professori Jukka Westermarck on yksi johtavista tämän tyyppisten syöpään vaikuttavien mekanismien tutkijoista. Hakemuksen pohjana on Westermarckin työryhmän vielä julkaisematon RNAi-pohjainen lähestymistapa, jolla pystytään tappamaan hoidoille kaikkein resistenteimmätkin glioblastoomasolut.

Helsingin yliopiston dosentti Pirjo Laakkosen erityisosaamisalueena on puolestaan lääkkeiden kuljettaminen veri-aivoesteen läpi käyttäen hänen tutkimusryhmänsä kehittämiä uniikkeja kuljetuspeptidejä, joiden käyttökelpoisuuden ryhmä on äskettäin osoittanut. Åbo Akademin dosentti Jessica Rosenholmin tutkimusryhmän erityisosaamisena on lääke- ja RNAi-molekyylien kuljetus elimistössä käyttämällä ryhmän kehittämiä nanopartikkeleita.

Yhdistämällä nämä keksinnöt lääkkeenomaiseksi tuotteeksi, tutkijoiden tavoitteena on osoittaa, että ihmisen glioblastoomaa hyvin mallintava syöpäkudos voidaan hoitaa kehitetyllä lääkityksellä. Tavoitteena on myös tutkia lääkekuljetustekniikan toimivuutta potilaskokeissa ihmisillä.

Hanke tarjoaa pitkällä tähtäimellä edellytykset merkittäviin hyötyihin syöpähoitojen tehostuessa. Koska Suomessa RNAi-alan lääkekehitys on vielä vähäistä, esitetty projekti hyödyttää myös yleisemmin suomalaista lääkekehityskenttää ja biolääketieteellistä tutkimusta.

HA

Luotu 16.06.2014 | Muokattu 16.06.2014