Mirka Kuismalle Turun Suomalainen Yliopistoseuran väitöskirjapalkinto

14.09.2021

Turun Suomalainen Yliopistoseura jakoi kolme väitöskirjapalkintoa viime lukuvuoden aikana Turun yliopistossa hyväksytyille ansiokkaille väitöskirjoille. Palkitut julkistettiin lukuvuoden 2021–2022 avajaisjuhlassa.

OTT Mirka Kuisma sai palkinnon väitöskirjallaan ”Confronting Realities with the Legal Rule: On Why and How the European Court of Justice Changes its Mind”.

Kuisma tarkasteli väitöstutkimuksessaan EU-lainsäädännön keskeisen tulkitsijan, Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisuissaan tekemiä laintulkinnan muutoksia. Tutkimuksessa selvisi, että tuomioistuimen valmius muuttaa tulkintaansa vaihtelee tapauskohtaisesti ja että laintulkinnan muutokset kytkeytyvät usein tuomioistuimen sosiaalisen ympäristön muutoksiin. Tutkimus myös osoitti, että laintulkinnan muutosten perustelukäytänteissä ja näkyvyydessä on parantamisen varaa.

Lue lisää väitöksestä

Rehtori Jukka Kola piti avajaispuheensa etukäteen kuvatussa juhlalähetyksessä, joka julkaistiin 8.9.

Kuvaaja/Tekijä

Antero Lynne / Focus Video