Mitä on nykyajan audiovisuaalisuus? Tervetuloa kirjanjulkistukseen torstaina 17. lokakuuta

11.10.2013

International Institute for Popular Culture (IIPC) ja Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine järjestävät kirjan julkistamistilaisuuden: Aika: torstai 17.10. klo 19.30 Paikka: Turun yliopiston Sirkkalan kampus, Artium-rakennus (Kaivokatu 12, Turku, rakennus T53 kampuskartalla www.utu.fi/kartta), Janus-luentosalin aula

​Julkistettava teos, The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics (toim. John Richardson, Claudia Gorbman, Carol Vernallis) on ensimmäisiä, jossa johtavat tutkijat, ei-akateemiset kirjoittajat ja audiovisuaalisen alan ammattilaiset kirjoittavat yhdessä audiovisuaalisuuden laajasta aiheskaalasta. Julkistamistilaisuuteen osallistuvat kirjan 42 kirjoittajasta John Richardson ja Susanna Välimäki Turun yliopistosta sekä Caryl Flinn (University of Michigan) ja Stan Hawkins (Oslon yliopisto).

Käsittelyyn nousevat esimerkiksi elokuvamusiikki, pelimusiikki ja -ääni, videotaide, musiikkivideot, internetin osallistumismuodot sekä arjen visuaalisuus.
Ennen kaikkea kirjoittajat nostavat esiin tarpeen uudelle lähestymistavalle, jossa audiovisuaalisen estetiikan liikkuvaa aluetta voidaan selittää modernissa elämässä.

– Näkemyksemme mukaan audiovisuaalisuuden kapea määritelmä, joka viittaa ainoastaan elokuvan äänen ja kuvan suhteeseen tai uusiin käytäntöihin pelkästään uusina medioina, ei enää riitä. Nykyajan audiovisuaalisuus on rajaton kenttä, jota määrittää äänen ja kuvan aistillinen kokemus enemmän kuin tiukasti rajoitetut kokemuksen ja tiedon kartoittamisen muodot, yksi kirjan toimittajista, Turun yliopiston musiikkitieteen professori John Richardson sanoo.

The Oxford Handbook of New Audiovisual Aesthetics
Edited by John Richardson, Claudia Gorbman, and Carol Vernallis

Kirja julkistetaan Turun yliopistolla järjestettävän Queer Sounds and Spaces -symposiumin yhteydessä.

Luotu 11.10.2013 | Muokattu 07.07.2021