Mobiilisovelluksen mahdollisuudet kansalaisosallistumisen välineenä selvitetään

15.01.2013

Eurooppalaisesta yhteisohjelmasta on myönnetty rahoitus Turun yliopistossa tehtävälle tutkimukselle, jossa tarkastellaan mobiilisovelluksen mahdollisuuksia toimia kansalaisosallistumisen välineenä päätöksentekoprosessissa.

​Turun yliopisto, Örebron yliopisto ja Wienissä toimiva FTW Telecommunication Research Center ovat saaneet JPI Urban Europe -ohjelmasta yli miljoonan euron rahoituksen yhteiselle tutkimushankkeelleen. Hankkeessa etsitään keinoja kehittää mobiilisovelluksesta suosittu, helposti lähestyttävä ja helppokäyttöinen väline kaupungin ja kansalaisten vuorovaikutuksen edistämiseen.

Turun yliopisto keskittyy hankkeessa tutkimaan keinoja, joilla kansalaisten osallistumista saadaan aktivoitua ja kynnystä teknologian hyödyntämiseen madallettua. Turussa myös johdetaan hankkeeseen liittyvä käytännön koetilanne, jossa kehitettävää sovellusta testataan kaupunkiympäristössä. Örebron yliopisto tutkii hankkeessa mobiiliosallistumista uutena verkkodemokratian muotona. Sovelluksen teknologiasta vastaa FTW Telecommunication Research Center.

Suunnitelmissa on saada sovellus testikäyttöön kaupunkisuunnittelussa vuonna 2015.

Turku kehityksen eturintamassa

– Kansalaisten osallistuminen päätöksentekoon on ajankohtainen kysymys kehittyneen maailman kaupungeissa. Edustuksellisen demokratian rinnalla halutaan kehittää suoran osallistumisen muotoja erityisesti omaan välittömään lähiympäristöön liittyvissä kysymyksissä, Suomen osahankkeen johtaja, tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila Turun yliopiston sosiaalitieteiden laitokselta sanoo.

Kaupungeissa on suuria odotuksia mobiiliosallistumiseen liittyviä sovelluksia kohtaan, mutta kovinkaan kehittyneitä sovelluksia ei ole maailmalla vielä käytössä. Turussa uutta menetelmää testataankin eturintamassa.

– Mobiiliosallistumisen suurin hyöty on, että käyttäjä voi osallistua kehittämiskysymysten arviointiin siinä kaupunkiympäristössä, jossa hän todella liikkuu. Hän voi antaa perustellun mielipiteensä pohtien kehitettävää asiaa paikan päällä, Ruoppila sanoo.

Mobiiliosallistumisen vahvuuksia on mahdollisuus tavoittaa perinteisiä osallistumisen muotoja suurempi vastaajakunta.

Kuva: gailjadehamilton

Luotu 15.01.2013 | Muokattu 29.10.2020