Monipuolinen opetustarjonta motivoi uusia kyltereitä

07.12.2012

Lukuvuosi pyörähti käyntiin vilkkaasti uusien opiskelijoiden voimin. Miltä aiemmin vieras opinahjo maistuu viikon puurtamisen jälkeen?

​Tutor tutustuttaa uudet opiskelijat yliopistoyhteisöön. Kuvassa kylterit Anne Kannela (ylh. vas.), Lauri Niskanen, Juha Junttila, Emilia Kauppinen, Miio Jylhä, Veli-Matti Keskipoikela, Emmi Kauppinen, Henriikka Hyytiäinen (tutor) ja Hannu Kauranen.

​Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa Turun kauppakorkeakoulun postilaatikkoon kolahti tänä vuonna kaiken kaikkiaan reilu 4000 hakemusta. Valintakokeeseen osallistui hakeneista noin puolet, ja hyväksytyiksi valikoitui 350 innostunutta ekonomiopiskelijaa.

Yksi opiskelupaikan lunastaneista on Lappeenrannasta turkulaistunut Hannu Kauranen, joka lupaa suhtautua uuteen kotikaupunkiinsa ennakkoluulottomasti.

– Turku on ainakin tähän asti vaikuttanut varsin mukavalta kaupungilta, ja olen jo alkanut tottua paikallisten kummalliseen puhetapaan. En tosin vieläkään tiedä, kummalla puolella jokea milloinkin olen, hän nauraa.

Kauranen haki Turun kauppakorkeakouluun kesken aiempien ammattikorkeakouluopintojensa.

– Aikaa kului enemmän talousuutisten kuin oppikirjojen lukemiseen, joten ajattelin, että alan vaihto voisi olla hyvä idea. Hain Turun kauppakorkeakouluun, koska olin kuullut siitä kehuja.

– Luennot ovat olleet antoisia. Pakolliset kurssit muodostavat kielten opintojen kanssa monipuolisen kokonaisuuden. Laskentatoimi ja rahoitus sekä kansantalous kiinnostavat eniten, Kauranen kehuu.

”Uskomaton fiilis!”

Kirjanpidon ja rahoituksen perusteita pakertavat Kaurasen lisäksi Veli-Matti Keskipoikela ja Emilia Kauppinen. Vantaalainen Keskipoikela kertoo muuttaneensa Turkuun aivan viime tingassa, vain iltaa ennen opintojen alkua.

– Meillä uusilla opiskelijoilla on ollut meno päällä koko ajan, hyvä kun kotona on ehtinyt välillä käydä kääntymässä. Toistaiseksi kaikki on vaikuttanut mukavalta, Keskipoikela pohtii.

Keskipoikela on alustavasti valinnut pääaineekseen kansainvälisen liiketoiminnan. Hän poimii opintojen ehdottomaksi valtiksi laajan kielitarjonnan.

– En halua lyödä mitään lukkoon ennen kuin olen käynyt peruskurssit ja tunnustellut, mikä tuntuu omimmalta. Meitä kannustetaan opiskelemaan kieliä mahdollisimman paljon. Kursseille on kuitenkin usein vaikea päästä, koska halukkaita on niin monta, hän harmittelee.

Paljasjalkainen turkulainen Emilia Kauppinen nostaa esille kauppakorkeakoulun kielitarjonnan lisäksi viihtyisän ilmapiirin.

– Ajattelin, että kauppakorkeakoulu olisi hyvä vaihtoehto, koska olen lukenut paljon kieliä. Olen viihtynyt täällä mielettömän hyvin, kaikki tuntuvat ystävällisiltä. Uskon, että Turusta näkee opiskelijana aivan erilaisen puolen.

Kauppinen sanoo huomanneensa uusien opintojensa myötä akateeminen vapauden mahdollisuudet – ja sen mukanaan tuoman vastuun.

– Outoa, ettei enää kukaan patista mihinkään, se on yhtä aikaa vapauttavaa ja stressaavaa. Opiskelumahdollisuudet tuntuvat todella laajoilta. Pääainetta miettiessä valinnanvaikeus tulee varmasti olemaan suuri.

Tutor johdattaa opintielle

Yhteiset mielenkiinnon kohteet keräsivät samaan tutorryhmään yhdeksän ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa. Kannustava me-henki heräsi nopeasti.

– Yhteishenki muodostui ihan itsestään, kun kaikki olivat kiinnostuneita tutustumaan toisiinsa ja saamaan uusia kavereita. Ryhmä kokoontui jo ennen lukuvuoden alkua, jotta jokaisella olisi ensimmäisellä opiskeluviikolla edes muutama tuttu kasvo koululla, kertoo ryhmäläisiään opintojen alussa kaitseva tutor, toisen vuoden johtamisen opiskelija Henriikka Hyytiäinen.

Tutor on merkittävä henkilö uusille opiskelijoille opintojen alkuvaiheessa. Hän tutustuttaa ryhmänsä muun muassa yliopiston käytäntöihin ja tiloihin.

– Käymme kädestä pitäen läpi opinto-oppaat, teemme kurssi-ilmoittautumiset ja tutustumme kampukseen. Lisäksi varmistamme, että uudet opiskelijat saavat kattavasti tietoa myös opiskelijaelämään liittyvistä asioista. Turun kauppatieteiden ylioppilaat järjestää monipuolista toimintaa ympäri vuoden.

Aleksi Rajamäki

Luotu 07.12.2012 | Muokattu 10.12.2012