Monitieteinen kurssi lisää ymmärrystä arkipäivän teknologiasta

04.09.2015

Kaikille opiskelijoille avoin, matematiikan ja filosofian yhteistyöstä kumpuava kurssi selventää nykyteknologian toimintaperusteita.

​Matematiikan ja filosofian oppiaineet järjestävät yhteistyössä monitieteisen kurssin ”Logic, mathematics, computation and cognition”. Poikkitieteinen kurssi ammentaa oppiaineiden yhteisistä piirteistä, ja se on suunnattu kaikille yliopiston opiskelijoille.

Opetukseen osallistuva matematiikan lehtori Vesa Halava kertoo, että kurssin tavoitteena on selventää logiikan, laskennan ja matematiikan roolia nykyihmisten arjessa.

— Näitä asioita on läsnä jokaisessa teknologisessa laitteessa. Ne ovat kaikkien tajuttavissa, kun asiat selitetään selkeästi.

Hänen mukaansa tarkoituksena on tuoda turhaan haasteellisina pidetyt asiat maanpinnalle. Filosofien ja matemaatikoiden lisäksi kurssille toivotaan osallistujia opiskelutaustasta riippumatta.

Tiedekuntarajat ylittävällä yhteisellä pohjalla

Myös filosofian professori Joseph Almog näkee kurssille ihmislähtöistä tilausta.

— Ihmiset joutuvat elämässään luottamaan tietokoneisiin, mutta ymmärtävät yhä heikommin, miten ne toimivat.

Matemaattisen ja yhteiskuntatieteellisen oppiaineen poikkitieteinen yhteistyö ei ole Halavan mielestä yllättävää.

— Logiikkaa käsitellään molemmissa oppiaineissa. Se on alkujaan ollut puhtaasti filosofiaa, mutta matematisoitui myöhemmin. Puhutaan siis samasta asiasta, mutta eri näkökulmista.

Halava kertoo, että keskusteluja on käyty myös oppiaineiden välisen yhteistyön laajentamista opetuksesta tutkimustyöhön.

Kurssi alkaa keskiviikkona 16.9. Lisätietoa opintojaksosta on tarjolla Nettiopsussa.

Teksti: Ilkka Hemmilä

Kuva: Hanna Oksanen