Muotoilu toimii brändinrakennuksen työkaluna

29.04.2015

Bränditutkijoita 20 eri maasta kokoontuu Turun kauppakorkeakoulussa 10th Global Brand Conference -seminaarissa. UPM:n biokemikaaliliiketoimintojen johtaja Juuso Konttinen kertoi metsäteollisuusyrityksen uuden yritysidentiteetin luomisesta seminaarin avauspuheenvuorossa 27.4.2015.

​Juuso Konttinen oli keynote-puhujana kansainvälisessä 10th Global Brand Conference -seminaarissa, joka järjestettiin Turun kauppakorkeakoulussa 27.–29.4.2015.

​Pitkäikäinen paperijätti UPM on ottanut heikentyvää paperiteollisuutta koetelleet haasteet vastaan miettimällä liiketoimintonsa ja yritysidentiteettinsä uudelleen. UPM valjastaa puunjalostustaan nyt uusiutuviin ja kierrätettäviin biomateriaaleihin.

Konttinen kertoo UPM:n olevan aallonharjalla teollisen vallankumouksen kuudennessa aallossa, jossa teollisuuden muutosta ajavat ennen kaikkea tuotannon ja talouden kestävyys ja ekologisuus.

– UPM rakentaa uusia liiketoiminta-alueita esimerkiksi biopolttoaineista sekä uusiutuvista ja kierrätettävistä puupohjaisista biomateriaaleista, joista voi tehdä vaikkapa terasseja, kaiuttimia tai autoja, Konttinen esittelee.

Miten onnistuu perinteikkään yrityksen uudelleenbrändäys?

Konttisen mukaan UPM on tehnyt uudet aluevaltauksensa tunnetuksi myös kehittelemällään Biofore-konseptiautolla, joka paitsi kulkee puusta tehdyn polttoaineen voimalla, myös valmistetaan osin uusiutuvista puuperäisistä materiaaleista.

– Yrityksemme pitkässä historiassa biofore-auto on todennäköisesti saavuttanut eniten positiivista kansainvälistä mediahuomiota. Puulla kulkeva ja puusta tehty auto toimii modernin metsäteollisuuden ja sen muutoksen symbolina, ja tarjoaa samalla alustan esitellä uusien liiketoimintojemme mahdollisuuksia maailmalla, kertoo Konttinen.

Konttisen mukaan ekologisia innovaatioita janotaan nyt markkinoilla.

– Sijoittajayhteisö on ottanut uudistuksemme hyvin vastaan. Suurin haaste on lähinnä se, miten nopeasti pystymme toteuttamaan uusia innovaatioitamme, vastaamaan markkinoilla olevaan kysyntään ja luomaan UPM:lle uutta liiketoimintaa Konttinen toteaa.

Teksti: Liisa Reunanen
Kuva: Antti Tarponen