Muuttuva työ ja työn uudet merkitykset puhuttivat - WORK2015-konferenssi

24.09.2015

Turun yliopistossa järjestettiin elokuussa monitieteinen kansainvälinen konferenssi WORK2015, jonka teemana oli työn uudet merkitykset. Työn ja työelämän muutoksia käsiteltiin alan tämän hetken merkittävimpien tutkijoiden johdolla.

Miten työ muuttuu talouden ja teknologian muutosten myötä tulevaisuudessa? Miten ja millä tavoin teknologia saa aikaan yhteiskunnallisia muutoksia ja ihmisten käyttäytymisen muutoksia? Entä miksi yrittäjyyttä ja palkkatyötä ajatellaan edelleen erillisinä talouden osina, kun ne yhä useamman arjessa tulevat kytkeytymään toisiinsa?

Muun muassa näitä kysymyksiä käsiteltiin monitieteisessä kansainvälisessä WORK2015-konferenssissa. Konferenssi toi esiin uusinta työelämän tutkimustietoa ja tarjosi näkökulmia työelämän muutosten käsittelemiseksi. Työelämää tarkasteltiin muun muassa yhteiskuntatieteiden, taloustieteiden ja terveystieteiden näkökulmasta.

Konferenssi toi Suomeen lähes 400 tutkijaa yli 30 maasta. Konferenssin pääpuhujina oli joukko maailman johtavia työelämän ja yhteiskunnallisen muutoksen tutkijoita: Stephen R. Barley (Stanford University), Linda McDowell (Oxford University), Lisa Adkins (Newcastle University, University of Turku), Rosemary Deem (London University), Pertti Koistinen (Tampereen yliopisto), Steven Vallas (Northeastern University), Asley Mears (Boston University), Paul Leonardi (Northwestern University) ja John Zysman (Berkeley University).

Pääesitelmien aiheet liittyvät teknologian työtä ja elämisen tapojamme muuttavaan vaikutukseen (Barley), työelämän muutoksen tutkimukseen (Leonardi, Mears, Vallas, Zysman), työttömyyteen (Adkins, Koistinen) ja yliopistojen näkymättömään työhön (Deem).  Plenaristien lisäksi lähes 300 tutkijaa esitteli työryhmissä työhön tai työelämään liittyviä akateemisia tutkimuksiaan.

Konferenssi oli tieteellisesti korkeatasoinen ja hyvin onnistunut. Konferenssin järjesti Turun yliopiston työtieteiden keskus, TCLS. Konferenssin puheenjohtajana sekä tieteellisestä sisällöstä vastaavana toimi professori Anne Kovalainen.

WORK-konferenssi on joka toinen vuosi järjestettävä työn ja työelämän tutkimusta monitieteisesti käsittelevä konferenssi. Työtieteiden keskus professori Kovalaisen johdolla loi ja järjesti ensimmäisen kerran konferenssin vuonna 2013. Tänä vuonna osallistujamäärä kaksinkertaistui.

Konferenssia tukivat mm. Työsuojelurahasto, Sitra, Tieteellisten seurain valtuuskunta, Turun kauppakorkeakoulun tukisäätiö sekä Turun kaupunki.
Luotu 24.09.2015 | Muokattu 06.08.2021