Näkymiä kansatieteellisestä symposiumista 5.–8.6.2013

12.06.2013

Turussa järjestettiin kansainvälinen Kansatieteellinen symposium "Landscape, Place, Locality and Space" kesäkuun alussa. Joka kolmas vuosi järjestettävän symposiumin vieraat tulivat kotimaamme lisäksi Unkarista ja Virosta. Kansatieteellisen symposium pidettiin tällä kertaa Suomessa ja sen järjestivät Turun yliopiston kansatieteen oppiaine, Åbo Akademin etnologi sekä Suomen kansatieteilijöiden yhdistys Ethnos ry.

Osa kansatieteellisen symposiumin vieraista kokoontui ryhmäkuvaan perjantaina Sirkkalassa. Kuvaaja: Gina Tallqvist.

Nelipäiväinen Kansatieteellinen symposium "Landscape, Place, Locality and Space" järjestettiin tällä kertaa Suomessa; viimeksi kansatieteilijät kokoontuivat vuonna 2009 Unkariin teemalla "Past and Present Stereotypes"; tuo symposium oli järjestyksessään kymmenes. Edellinen Suomessa järjestetty symposium, "Touching Things. Ethnological Aspects of Material Culture" pidettiin Jyväskylässä vuonna 2006. Kaikkien aikojen ensimmäinen, alkujaan Suomalais-unkarilainen Symposium, pidettiin Turussa vuonna 1984.

Vuoden 2013 symposiumiin saapui noin nelisenkymmentä vierasta Suomesta, Unkarista ja Virosta. Neljään päivään mahtui kaikkiaan kolme keynote-esitelmää (prof. Helena Ruotsala, prof. Balázs Borsos ja prof. Art Leete) sekä yli 20 esitelmää. Symposiumin luonteen mukaisesti kaikki osallistujat kuuntelivat kaikki esitelmät eli päällekkäisiä työryhmiä ei järjestetty. Tämä mahdollisti vilkkaan keskustelun sekä tutkimustiedon levittämisen ja kontaktien luomisen laaja-alaisesti.

Symposium alkoi keskiviikkona 5.8.2013 Åbo Akademin Arkenin tiloissa ja illalla tutustuttiin Aboa Vetus -museoon, jossa syötiin myös illallinen. Arkenissa vietettiin myös torstai-aamupäivä. Myöhemmin iltapäivällä vieraat siirtyivät ensin tutustumaan Tuomiokirkkoon ja sen jälkeen Turun yliopiston Sirkkalan kampukselle kansatieteen tiloihin illanviettoon.

Perjantaina keynote-esitelmä sekä sitä seuranneet esitelmät pidettiin Sirkkalan Janus-salissa ja illalla symposium-vieraat saivat nauttia kauniista kesäillasta höyrylaiva Ukkopekan kyydissä sekä illallista Loistokarilla nauttien. Lauantaina osallistujat puolestaan siirtyivät Kustaviin, jossa Kipinä-taiteilijatalon tiloissa nautitun brunssin jälkeen kuunneltiin vielä muutama esitelmä.

Kansatieteellinen symposium järjestetään seuraavan kerran Unkarissa vuonna 2016.

Kuvia symposiumista löytyy kansatieteen oppiaineen Facebook-albumista.

Katso lisätietoja:

Keskiviikon kahvitauolla Åbo Akademin Arkenin aulassa.

Teksti ja kuvat: Jussi Lehtonen

Luotu 12.06.2013 | Muokattu 04.12.2020