Namibian yliopisto kutsuu turkulaisasiantuntijoita kehittämään hammaslääketieteen koulutusohjelmaa

28.09.2015

Namibian yliopiston delegaatio tutustui hammaslääketieteen tutkimukseen ja koulutukseen vierailullaan Turun yliopistossa syyskuussa. Vierailulla keskusteltiin myös kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämisestä Turun ja Namibian yliopistojen välillä.

​Vararehtori Lazarus Hangula (kuvassa oikealla) , rehtori Kalervo Väänänen sekä professori Peter Nyarango ja professori Kenneth Matengu keskustelivat Namibian yliopiston ja Turun yliopiston yhteistyön kehittämisestä.

​Namibian yliopisto, joka perustettiin 1992, on parhaillaan luomassa Namibiaan maan ensimmäistä hammaslääketieteen tutkimus- ja koulutusohjelmaa.

Turun yliopistossa vierailleen vararehtori Lazarus Hangulan mukaan Namibiassa ja sen ainoassa yliopistossa ei ole entuudestaan hammaslääketieteen tutkimusta tai koulutusta, joten koulutusohjelman perustamiseksi oppi on haettava ulkomailta.

– Namibia on nuori maa ja Namibian yliopisto on nuori korkeakoulu. Maastamme ei löydy riittävästi asiantuntemusta uuden tieteenalan perustamiseksi yliopistoon, joten haemme nyt yhteistyökumppaneita ulkomaisista yliopistoista, joissa hammaslääketieteen ala on vahva. Olen vierailun myötä erittäin vaikuttunut Turun yliopiston osaamisesta ja etenkin vahvoista tutkimuslaboratorioistanne, Hangula sanoo.

Nyt kehitettävältä yhteistyöltä Hangula toivoo ennen kaikkea kansainvälisen tutkija- ja opiskelijaliikkuvuuden lisäämistä yliopistojen välillä.

– Toivomme, että saisimme yliopistoomme pidemmille ja lyhyemmille vierailuille hammaslääketieteen asiantuntijoita Turun yliopistosta. Heidän asiantuntemuksensa avulla voisimme kehittää koulutusohjelmaa yliopistossamme. Tutkijavaihtoihin saapuvien asiantuntijoiden lisäksi etsimme myös osaavaa ja kokenutta henkilöä, joka olisi halukas lähtemään Namibiaan pidemmäksi aikaa koordinoimaan koulutusohjelman kehittämistä, kertoo Hangula.

Turun yliopistolla ja Namibian yliopistolla on entuudestaan voimassa yhteinen Memorandum of Understanding. Nyt yliopistojen välistä yhteistyötä, kansainvälistä liikkuvuutta ja asiantuntijoiden välistä vuorovaikutusta pyritään syventämään ja laajentamaan etenkin hammaslääketieteessä, mutta uutta yhteistyötä toivotaan syntyvän myös muilla tieteenaloilla.

Kuva: Hanna Oksanen

Teksti: Liisa Reunanen