Neitsytperuna innostaa symposiumiin

12.06.2013

​Turussa loppuviikosta järjestettävä Neitsytperunafestivaali yhyttää tutkijat ja perunankuluttajat. Kolmatta kertaa järjestettävässä tapahtumassa Turun yliopiston tutkijat järjestävät perjantain ja lauantain lasten perunafestivaaleille aistiradan sekä lauantaille Perunasymposiumin.

Aistirata opettaa lapsille hauskalla tavalla uutta ja tuottaa samalla tutkijoille mielenkiintoista aineistoa.

– Tutkijoiden on hyvä lähteä kentälle. Me voimme eri tapahtumissa kertoa tutkimuksestamme. Samalla saamme uusia kontakteja ja voimme kerätä tietoa tutkimusta varten, Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen varajohtaja Mari Sandell sanoo.

Perjantaiksi 14.6. FFF rakentaa Turun kaupunginteatterin ala-aulaan Aistimatka Unto-umamin ja kavereiden seurassa –radan.

– Meidän tehtäviimme kuuluu lasten ruokakasvatus, nykyään oikeastaan kaiken ikäisten ruokakasvatus. Tällaiset tapahtumat antavat meille myös mahdollisuuden kerätä tieteellistä tietoa, joka auttaa meitä ymmärtämään yksilöllisiä aistimaailmoja ja ihmisten henkilökohtaisia kokemisia paremmin, Sandell sanoo.

Useita tapahtumia sisältävä kolmipäiväinen festivaali valtaa kaupunginteatterin, sen naapurissa olevan Hämähäkkitontin ja torin. Turun yliopiston yhteistyökumppani ja tapahtuman päävastuullinen järjestäjä on Lounais-Suomen ruokakulttuuriyhdistys Kaffeli ry.

Symposiumi vie perunan alkulähteille

Sandell toimii myös lauantaina 15.6. kello 12 Turun kaupunginteatterin yläaulassa järjestettävän perunasymposiumin puheenjohtajana. Hänen oma alustuksensa pureutuu perunaan nuorten ruokalautasella.

MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi kertoo symposiumissa perunan merkityksestä suomalaisessa ruokakulttuurissa, perulaisesta La Molinan yliopiston saapuva Ritva Repo-Carrasco-Valencia kertoo perunan viljelystä ja käytöstä sen alkulähteillä Perussa, Pyhäjärvi-instituutin Johanna Pihala kertoo parhaan perunan luomisesta ja maa- ja metsätalousministeriön lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen lähiruokaohjelmasta.

– On meidän oikeutemme mutta myös velvollisuutemme näyttää ihmisille, mitä työtä teemme, tulevathan palkkarahamme julkisista varoista, Sandell sanoo.

FFF:n lisäksi paikalla on sekä Biokemian ja elintarvikekemian laitoksen tutkijoita että koulutus- ja kehittämiskeskus Brahean väkeä. Jatkossa tiivistyy yhteistyö myös lääketieteen kanssa, kun FFF muuttuu osaksi lääketieteellistä tiedekuntaa.

– Meillä on jo ollut tiivistä tutkimusyhteistyötä lääketieteellisen tiedekunnan kanssa, mutta toivottavasti tämä meille suuri muutos tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, Sandell sanoo.

>> Neitsytperunafestivaalien ohjelma

Teksti: Erja Hyytiäinen