Nobel-voittaja Hell Helsingin Sanomissa: Ilman Turun yliopistoa olisin luopunut tieteestä

13.10.2014

Tämänvuotinen Kemian-nobel palkinto myönnettiin tutkimuksesta, jonka perusjulkaisut ja innovaatio on tehty Turun yliopistossa.

​Turun yliopistossa 1990-luvulla tutkijana työskennellyt Stefan W. Hell promovoitiin keväällä 2009 yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi.

​Kemian Nobel-palkinnon saivat Eric Betzig, William E. Moerner ja Stefan W. Hell. Kolmikko on tehnyt uraauurtavaa työtä kehittäessään huipputarkkaa korkearesoluutiomikroskopiaa.

Korkearesoluutiomikroskopia on pitkälti Turun yliopistosta lähtöisin. Hell johti 90-luvulla Turun yliopistossa korkearesoluutiomikroskopian periaatetta kehittänyttä tutkijaryhmää.

Helsingin Sanomat käsitteli maanantaina 13.10. Tiedesivuillaan laajasti Nobel-tutkimuksesta.

– Ilman Turun yliopistoa olisin luopunut tieteestä, Hell kertoo Helsingin Sanomille.

Professori Pekka Hänninen esittelee Fysiikan päivillä tiistaina 14.10. palkittua tutkimusta, huipputarkkojen fluoresenssimikroskooppien kehitystyötä.

TK
Kuva: Turun yliopiston viestintä