Norssin lukiolaiset kilpailivat 24 tunnin leirillä parhaasta liikeideasta

05.03.2014

Turun normaalikoulun lukiossa kisailtiin 24 tunnin leirillä parhaasta liikeideasta. Voiton toi tulevaisuuden digitaalinen unisieppari CaZzzer. Lukion vararehtori Jannika Sarimon mukaan toiminnallinen oppimistyyli vaatii opettajalta hieman uskallusta. Leirillä kuitenkin monet opiskelijat pääsevät elementtiinsä.

Kilpailun voiton vei Dreamtech-yritys CaZzzer-keksinnöllään.

​Turun normaalikoulun lukiossa kisailtiin 27.–28.2.2014 parhaasta lukiolaisten kehittämästä bisnesideasta. Leirin aikana lukiolaisryhmät perustivat oman ideansa pohjalta kuvitteellisen yrityksen. Teknologia-alan liikeideaa kehitettiin 24 tuntia kestävän leirin aikana erilaisten rastitehtävien kautta. Rasteilla käytiin läpi perinteisiä yritysmaailman työkaluja.

Ryhmäläiset ottivat kehittämässään yrityksessä rooleja toimitusjohtajasta alkaen. Vuorokauden työnteon jälkeen ryhmät esittivät luomansa yrityksen brändin ja bisnesideansa yritysmaailmasta ja IT-ammattilaisista koostuvalle tuomaristolle.

Toiminnallinen opetustyyli aktivoi opiskelijoita

Turun normaalikoulun lukion vararehtori Jannika Sarimo lupaa toiminnallisen yrityskasvatusleirin saavan jatkoa.

– Opiskelijat ottivat tämän työskentelytavan erittäin innostuneesti vastaan. Nyt käymme leirin annin läpi tutoreiden kanssa ja pohdimme, miten saamme vielä kehitettyä konseptia, Sarimo kertoo.

Leirin toiminnallinen ja aktivoiva työtapa nosti monia opiskelijoita elementtiinsä.

– Sellaiset opiskelijat, jotka saattavat normaalisti istua luokassa hieman passiivisena, olivat tällaisessa toiminnallisessa ympäristössä aivan elementissään. Työtapa oli niin erilainen, että joistain oppilaista kuoriutui aivan uusia puolia vaikkapa toimitusjohtajana.

Sarimon mukaan opiskelutyyli, jossa poistutaan kontrolloidusta luokkahuoneympäristöstä ja jossa nuorille annetaan paljon vapauksia, vaatii opettajilta hieman uskallusta. Tekeminen on kuitenkin tärkeä osa oppimista.

Digitaalinen "Dream Catcher" toi parhaan liikeidean palkinnon

Kilpailun tuomaristossa istui yritysmaailman ja IT-alan ammattilaisia: Kuulalaakeri Oy:n toimitusjohtaja Petri Rehnberg, lakimiesyrittäjä Maria Arjonen Lakipaatti-yrityksestä, Åbo Akademin IT-lehtori Jerker Björkqvist ja Microsoft Student Partner Aleksi Lehtisalo.

Tuomaristo valitsi parhaaksi yritysideaksi tulevaisuuden sovelluksen intiaanien Dream Catcher -esineestä. Dreamtech-yrityksen CaZzzer-tuotteen ideana oli havainnoida ihmisten unia ja toistaa niitä digitaalisesti tulevaisuuden teknologialla. Hyvät unet voitaisiin tallentaa katsottavaksi vaikkapa puhelimella ja vaikkapa lähettää kaverille. Tuomaristo piti ideaa luovana ja totesi, ettei tällainen teknologia ole välttämättä kovin kaukaista tulevaisuutta.

Yrityksessä työskenteli Roberto Gomez-Pomarez, Emilia Tähkävuori, Rhia Johnson, Lilli Salo, Hannah Vickery, Aida Lutfi, Linda Nguyen, Joni Rajamäki ja Yasmin Palmeiro.

Tuomariston erityismaininnan esityksestä sai virtuaalilemmikkipalvelua tarjoava yritys. Yrityksen ajatuksena oli ostaa maatila, joka tarjoaisi kodin esimerkiksi hylätyille koirille. Jos ihmisillä ei ole vaikkapa allergian tai asuinpaikan vuoksi mahdollista hankkia koiraa, he voivat hankkia löytökoiran virtuaalisesti sekä seurata ja vaikkapa ruokkia sitä puhelimen sovelluksen välityksellä. Tietenkin etäkoiran hankkineilla olisi myös mahdollista käydä katsomassa koiraansa myös maatilalla.

Nuori yrittäjä 24h -leiri on Nuori Yrittäjyys ry:n toisen asteen opiskelijoille suunnattu opinto-ohjelma, jossa lukiolaisryhmät kilpailevat parhaasta liikeideasta. Lisätietoja Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnasta: www.nuoriyrittajyys.fi

Katso lukion opiskelijan, Noora Niemen kuvagalleria yritysleiriltä:

Teksti: Hannu Aaltonen
Kuva: Noora Niemi