Ohjaaja Peter Greenaway: Kuollut elokuvataide henkiin teknologian avulla

15.08.2014

Greenway julisti luennollaan elokuvataiteen kuolleen, sillä kuvan sijaan elokuvat keskittyvät tekstiin. Alan elvyttämiseksi hän peräänkuulutti tekstuaalisuudesta ja valkokankaasta luopumista sekä uuden teknologian hyödyntämistä.

​Peter Greenaway puhui elokuvan kuolemasta ja taiteenalan uusista mahdollisuuksista täydelle salille Sibelius-museossa torstaina 14.8.

​Turussa 12.–14.8. 2014 järjestetyn kansainvälisen Aboagora-symposiumin viimeinen Agora-puhuja oli brittiläinen elokuvaohjaaja Peter Greenaway. Hänen luentonsa The Cinema is Dead, Long Live the Cinema veti Sibelius-museon pääsalin ääriään myöten täyteen innokkaita kuulijoita.

Kuvataidetaustan omaava Greenaway tunnetaan visuaalisista taide-elokuvistaan, jotka ovat saavuttaneet kulttimaineen ympäri maailmaa. Hänen mukaansa elokuva-ala on jähmettynyt ja sitä vaivaa liika tekstuaalisuus ja narratiivisuus.

– Alussa oli sana. Väärin! Alussa oli kuva. Nykyelokuvat ovat illustroituja tarinoita ja liian emotionaalisesti organisoituja. Kuvan sijasta keskitytään tekstiin ja elokuvat ovat ajautuneet liian kauas alkuperästään eli maalaustaiteesta, Greenaway totesi puheensa aluksi.

Greenaway toivookin, että elokuvataide siirtyisi kohti yksinkertaisia tarinoita, joissa ylimääräisestä tekstuaalisuudesta olisi luovuttu ja sen sijaan kuvat ohjaisivat tarinaa ja katsojaa.

Uutta potkua teknologiasta

Liiallisen narratiivisuuden lisäksi Greenaway moitti elokuvan pysyttelevän valkokankaalla pimeissä elokuvateattereissa. Uusia tapoja tehdä elokuvaa olisikin tuoda se ulos saleista ja esittää sitä monenmuotoisissa yhteyksissä.

– Digitaalinen vallankumous on luonut mahdollisuuden mullistaa elokuvataide. Esimerkkinä tästä ovat videot ja internetsivut, jotka ovat avanneet aivan uuden tavan luoda visuaalista elokuvaa. Lisäksi olisi pyrittävä pois ruutukeskeisyydestä: elokuvan katselu valkokankaalta on vanhanaikaista, nyt tulisi keskittyä uusiin esitystapoihin tai vaikkapa siirtyä näyttämään elokuvaa monelta erikokoiselta ja -muotoiselta ruudulta yhtä aikaa, Greenaway innosti.

Greenawayn mukaan muut taiteet, kuten kuvataide, arkkitehtuuri ja säveltäminen ovat kehittyneet viimeisen vuosisadan aikana aivan uudenlaisiksi, mutta elokuva on juuttunut paikoilleen. Ohjaaja vaatikin toimia alan elvyttämiseksi:

– Meidän täytyy uudistaa elokuva: narratiivisuudesta ja valkokankaasta on luovuttava ja siirryttävä nykyaikaan.

Kolmepäiväisen (12. - 14.8.2014) Aboagora-symposiumin järjestivät yhteistyössä Turun yliopisto, Åbo Akademin Donner-instituutti sekä Turun musiikkijuhlat. Symposiumin tarkoituksena on murtaa rajoja taiteen ja tieteen väliltä ja luoda dialogia eri alojen asiantuntijoiden välille. Tänä vuonna symposiumin aiheena oli Kaaos ja kosmos.

Mari Ratia

Luotu 15.08.2014 | Muokattu 15.08.2014