Oikeustieteellisen Tiedekunnan päivää vietettiin 22.3.

04.04.2024

Vuodesta 2002 lähtien vietettyyn Tiedekunnan päivään kokoontui tänäkin vuonna iso joukko alumneja. Vanhimmat heistä olivat aloittaneet opintonsa 1960-luvun alkupuolella.

Oikeustieteellisen Tiedekunnan päivä 2024

Kuvaaja/Tekijä

Rosa Lampela

Yli 20-vuotinen perinne jatkui oikeustieteellisessä tiedekunnassa, kun Tiedekunnan päivää vietettiin perjantaina 22.3.

Useimmat alumnit oli houkutellut paikalle oman opiskeluporukan vuosikurssitapaaminen. Päivän ohjelmiin oli ilmoittautunut kaikkiaan 170 henkeä.

Alumnit toivotti tervetulleeksi dekaani Janne Salminen. Hän kertoi, että jossain vaiheessa tiedekunnassa oli jopa ajateltu, että Tiedekunnan päiviä ei enää tarvittaisi. Mutta vuosi vuodelta paikalle on saapunut enemmän alumneja.

– Tiedekunnalle on tärkeää pitää yhteyttä alumneihin, hän painotti.

Ajassa kiinni

Salminen kertoi tiedekunnan nykyistä tutkimustoimintaa leimaavan monitieteisyys. Se edesauttaa myös rahoituksen saamista.

Seminaarissa kuultiin tiedekunnan ajankohtaisista tutkimushankkeista.

Varadekaani, professori Anne Alvesalo-Kuusi sekä tutkijat Johanna Vanto ja Nea Peltoniemi kertoivat Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamasta SILE-projektista. Aiheina olivat hiljaisten toimijoiden kuuleminen lainvalmistelussa sekä Kuka säätää -tiedekasvatushanke.

Perhesuhteinen ja omistuksen kansainvälistymisen tuomista haasteista ja niihin vastaamisesta kertoi lennokkaaseen tyyliinsä varadekaani, professori Tuulikki Mikkola.

Apulaisprofessori Tatu Hyttinen kertoi rahanpesun sääntelyä ja sen muutostarpeita koskevasta tutkimuksesta.

Tiedekunnalla on tällä hetkellä kaksi työelämäprofessoria, Venla Roth ja Jarkko Männistö. Heidän kaksivuotiset kautensa kestävät 2025 saakka.

Lex 63 vuotta

Tiedekunnan opintoja on kehitetty, ja erityisesti maisterivaihe on tehty opiskelijoille lähestyttävämmäksi. Se palvelee valmistumista tavoiteajassa.

– Opiskelijat ovat palanneet Caloniaan, ja koronan jälkeen opiskellaan myös aiempaa enemmän yhdessä, Salminen sanoi.

Ensi syksynä järjestetään opiskelijoille jälleen uraseminaari, jossa alumnit kertovat kokemuksistaan työelämässä.

Tänä vuonna 63 vuotta täyttävän Lexin puheenjohtaja Vera Valkonen toi myös terveisensä Tiedekunnan päivään.

– Yhtenäisyyden henki elää niin arjen kohtaamisissa kuin suurissa juhlissa.

Tiedekunnan vanhimpia alumneja

Tiedekunnan päivän kokeneimpiin edustajiin kuuluivat Terttu Virmavirta (vuosikurssi 1963) ja Pirkko Juntti (1964). Päivän seminaariohjelmassa heitä kiinnosti erityisesti Tuulikki Mikkolan esitys perhe- ja perintöoikeuden kansainvälistymisestä.

Virmavirran ja Juntin aloittaessaan opinnot oli vuonna 1960 perustettu tiedekunta oli vielä varsin uusi. Oikeustieteen opiskelijat tapasivat kokoontua samaan kahvilan nurkkapöytään opiskelemaan ja tapaamaan toisiaan.

Opiskeluaikana molemmat löysivät juristipuolisot. Myös Virmavirran poika on juristi, ja pojanpoika opiskelee parhaillaan Caloniassa.

– Hänellä on paljon etäopintoja. Siinä jää verkostoituminen vähemmälle, hän vertaa kokemuksia yliopistolla.

Iloa alma materista

Vuonna 2000 perustettu Senilex on vanhin ja aktiivisin oikeustieteen alumnijärjestö Suomessa, kertoi hallituksen sihteeri Antti Vaaja. Senilexin tehtävänä on ylläpitää ystävyyssuhteita ja luoda mahdollisuuksia tavata eri ikäpolvien Turusta valmistunutta juristikuntaa.

Seminaariohjelman jälkeen alumnit jatkoivat vuosikurssitapaamisiin. Illallinen järjestettiin Panimoravintola Koulussa, ja jatkoja juhlittiin myöhään legendaarisella Kirkkotiellä.

Alumneille iloa alma materista!

RL

Luotu 04.04.2024 | Muokattu 04.04.2024