Olli Raitakarille akatemiaprofessuuri

23.05.2018

Suomen Akatemia on valinnut kymmenen uutta akatemiaprofessoria kaudelle 1.1.2019–31.12.2023. Turun yliopistosta akatemiaprofessoriksi valittiin Sydäntutkimuskeskuksen johtaja, professori Olli Raitakari.

Akatemiaprofessoriksi voidaan nimittää alansa kansainvälisesti arvostettu huippututkija, jonka tieteellisellä toiminnalla arvioidaan olevan merkittävää vaikuttavuutta tiedeyhteisöön ja yhteiskuntaan. Akatemiaprofessorin odotetaan edistävän merkittävästi tutkimusta ja kehittävän luovaa tutkimusympäristöä.

Turun yliopistosta akatemiaprofessuurin sai Sydäntutkimuskeskuksen johtaja Olli Raitakari.

Akatemiaprofessorina Raitakari tutkii, onko vanhempien altistuminen tietyille riskitekijöille, kuten esimerkiksi tupakansavulle, ympäristömyrkyille tai psykososiaaliselle stressille, yhteydessä jälkeläisten terveyteen epigeneettisten mekanismien välityksellä. Hankkeessa kerätään seerumi-, veri- ja sukusolunäytteitä, joista mitataan epigeneettisiä biomarkkereita. Näiden avulla pyritään selvittämään mekanismeja, joiden avulla sukupolvien välinen epigeneettinen periytyminen tapahtuu.

Raitakari on kansainvälisesti arvostettu asiantuntija omalla alallaan ja hänen tieteellinen tuotantonsa ja kontribuutio tutkijankoulutukseen ovat mittavat. Raitakari tunnetaan eritoten Sydäntutkimuskeskuksen pitkittäistutkimushankkeista Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät (LASERI) ja Sepelvaltimotaudin riskitekijöiden interventioprojekti (STRIP).

Raitakari on saanut tutkimusrahoitusta sekä Euroopan tutkimusneuvostosta että Yhdysvaltain National Institute of Healthista. Hän on toiminut akatemiaprofessorina jo vuosina 2012–2016, jolloin hän rakensi kansainvälisen tutkimuskonsortion lapsuuden sydän- ja verisuonitautien tutkimiseen.

Raitakarin lisäksi uusiksi akatemiaprofessoreiksi valittiin Lauri Aaltonen Helsingin yliopistosta, Anne Haila Helsingin yliopistosta, Pekka Lappalainen Helsingin yliopistosta, Matti Lassas Helsingin yliopistosta, Peter Liljeroth Aalto-yliopistosta, Johanna Mappes Jyväskylän yliopistosta, Anssi Peräkylä Helsingin yliopistosta, Kari Rummukainen Helsingin yliopistosta sekä Tapio Salmi Åbo Akademista.

Kaikki uudet akatemiaprofessorit ja heidän tutkimusesittelyt löytyvät Suomen Akatemian sivuilta.

Lisää aiheesta:

HK